نویسندگان:
نادر حاجلو1 ، علی سلمانی2 ، آیسان شارعی3 .1Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2PhD Student of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3PhD student of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Kharazmi, Tehran, Iran
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر پردازش شناختی و تحمل پریشانی دانشآموزان دختر دارای اضطراب فراگیر انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دارای اضطراب فراگیر دورهی متوسطهی دوّم شهر اردبیل در سالتحصیلی 1403-1402 بود که از میان آنها بر حسب ملاکهای ورود به پژوهش و به روش نمونهگیری هدفمند 30 دانشآموز دارای اضطراب فراگیر انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسهی 90 دقیقهای برنامهی آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گروس و تامپسون، 2007) را دریافت کردند و و گروه کنترل که در لیست انتظار قرار داشت هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پردازششناختی کروز (1999) و مقیاس تحمل پریشانی هیجانی سیمونز و گاهر (2005) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت معناداری بین میانگین پسآزمون دو گروه در پردازش شناختی (F=27/50،P<0/001) و تحمل پریشانی (F=17/51،P<0/001) وجود داشت. میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر بهبود پردازش شناختی و تحمل پریشانی دانشآموزان دارای اضطراب فراگیر اثربخش است و بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان از آموزش تنظیم شناختی هیجان در کاهش مشکلات افراد دارای اضطراب فراگیر استفاده کرد.
The effectiveness of cognitive emotion regulation strategies training on cognitive processing and distress tolerance of female students with generalized anxiety
English Abstract: The study aimed to explore teaching cognitive emotion regulation strategies' effectiveness on cognitive processing and distress tolerance in female students with general anxiety. The research method used was a pre-test-post-test experiment with a control group. The research sample comprised all second-year secondary school students with general anxiety in Ardabil city during the academic year of 2023-2024. Employing purposive sampling, thirty students with general anxiety were randomly split into the experimental (15 individuals) and control (15 individuals) groups. The experimental group received eight 90-minute sessions of the cognitive emotion regulation strategies training program (Gross and Thompson, 2007), and the control group, which was on the waiting list, did not receive any training. In the data collection, Cruz's (1999) cognitive processing questionnaire and Simmons and Gaher's (2005) emotional distress tolerance scale were used. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that after controlling the pre-test effects, there was a significant difference between the post-test average of the two groups in cognitive processing (P<0.001; F=27.50) and distress tolerance (P<0.001; F=17.51). Training in cognitive emotion regulation strategies proves effective in enhancing cognitive processing and distress tolerance among students with general anxiety. Based on the research findings, utilizing cognitive emotion regulation training can help alleviate issues in individuals with generalized anxiety.
Keywords: Cognitive processing , Teaching strategies for cognitive emotion regulation , distress tolerance and general anxiety .