نویسندگان:
شهربانو عالی1 ، مرضیه دین دوست2 ، هاجر علیکی3 .1Assistant Professor, Faculty of Education and Psychology Ferdowsi university of Mashhad, Mashhad, Iran
2Ph.D. Student in Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
3MSc. Student of Clinical Psychology, Faculty of Behavioral Sciences, University of Rehabilitation Sciences and Social Health, Tehran, Iran.
چکیده فارسی: هدف: موقعیت زندگی زنان دارای معلولیت، پیچیده و سرشار از موانع نگرشی، اجتماعی و اقتصادی بر سر راه آسایش اجتماعی-روانی آنهاست. حال اگر این زنان مادر نیز باشند، مسلماً پیامدهایی نیز برای فرزندان چنین مادرانی به دنبال دارد. ازاین رو، هدف از مطالعه حاضر درک عمیق تجارب زیسته دخترانی بود که مادری با معلولیت جسمی و ذهنی داشتند. روش: روش پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناختی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 11 نفر از دخترانی با میانگین سنی 5/20 سال بودند که مادری با معلولیت جسمی و ذهنی داشتند و به روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی انتخب شدند. از افراد مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد، سپس کلمه به کلمه پیادهسازی شده و به روش پدیدارشناسی تفسیری اسمیت و اوسبورن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این مطالعه 4 مضمون اصلی شناسایی شد:رویارویی با معلولیت مادر، احساس خلاء مادری، ادراک تفاوت در ساختار خانواده و چالشهای شخصی ایجاد شده برای فرزند. برخی از مضامین اصلی، شامل زیر مجموعههایی بودند. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت زندگی دختران تحت تأثیر معلولیت مادر قرار گرفته است و لازم است برای خانوادههایی که با چنین مشکلاتی روبرو میشوند، یک سیستم حمایتی فراهم شود.
Daughter’s Lived Experience of Mother’s Physically and Mentally Disability
English Abstract: Objective: The life situation of women with disabilities is complex and full of attitudinal, social and economic barriers to their socio-psychological well-being. Now, if these women are also mothers, there will certainly be consequences for the children of such mothers. Therefore, the aim of this study was to understand the lived experiences of girls who had a mother with a physical and mental disability. Method: The method of the present study was qualitatively phenomenological. The study sample consisted of 11 girls with a mean age of 20.5 years who had a mother with physical and mental disabilities and were selected by purposive and snowball sampling. Semi-structured interviews were conducted, then implemented verbatim and analyzed by Smith and Osborne interpretive phenomenology. Results: In this study, 4 main themes were identified: coping with maternal disability, feeling of maternal emptiness, perceiving differences in family structure and personal challenges created for the child. Some of the main themes included subsets. Conclusion: According to the findings, it can be said that the lives of girls have been affected by the mother's disability and it is necessary to provide a support system for families who face such problems.
Keywords: mother , lived experience , Physical and mental disability , daughter .