نویسندگان:
یاسوشی مارویاما1 .1استاد فلسفه تعلیم و تربیت و رئیس دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه هیروشیما، ژاپن
چکیده فارسی: جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۴، به سازمان ژاپنیِ "نیهون هیدانکیو" اعطا شد؛ نهادی متشکل از بازماندگان بمباران اتمی (موسوم به «هیباکوشا»). ایشان به مبارزهای مستمر با غفلت و بیتفاوتی جهانی نسبت به فجایع ناشی از ابرهای قارچگونه بمباران اتمی پرداختهاند. برای این بازماندگان بمباران اتمی، آموزش صلح ابزاری ضروری به شمار میآید. با این حال، آموزش صلح در شهرهای هیروشیما و ناگازاکی گاه مورد انتقاد واقع شده است، زیرا همواره بر خسارتهای ناشی از بمباران اتمی تأکید شده است. این مقاله پیشزمینه پیچیده این واقعیت را تبیین مینماید که چرا آموزش صلح در هیروشیما، بر خسارات و آسیبها تمرکز مینماید. از هنگامی که جهانیان به دلیل بیتفاوتی و سانسور سیاسی، از درد و رنج بازماندگان غافل بودند، یکی از مهمترین مأموریتهای بازماندگان، برملا ساختن واقعیتی هولناک بوده است که در زیر ابرهای اتمی پنهان مانده است. در پایان، مقاله به این میپردازد که چگونه فلسفه تعلیم و تربیت میتواند از کلاف پیچیده هیروشیما گرهگشایی کند و در ایجاد درک متقابل نقشآفرین باشد.
Peace Education after the Devastated Experience: A Case in Hiroshima
English Abstract: The Nobel Peace Prize for 2024 was awarded to Nihon Hidankyo, a Japanese organization of Hibakusha, who are atomic bomb survivors. They have continued to fight against people’s ignorance about and indifference to what happened under the atomic bomb mushroom clouds. Peace education is an essential tool for the atomic bomb survivors. Peace education in Hiroshima and Nagasaki is sometimes criticized, however, because it is always emphasizing the damages caused by the atomic bombing. This paper explains the complicated background of the fact that peace education in Hiroshima focuses on the damages. Since the world ignored their suffering due to political censorship and indifference, one of the most significant missions for the survivors was to make people understand the horrible reality under the clouds. The paper then discusses how the philosophy of education can contribute to disentangling the Hiroshima complexity and shaping mutual understanding.