نویسندگان:
راضیه یوسف بروجردی1 ، سید هدایت اله داورپناه2 .1استادیار، گروه .علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ، ایران
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: امروزه مرجعیت علمی بهعنوان منبع اصلی مشروعیت و بقا در بستر رقابتی حاکمیت آموزش در جهان عمل میکند. در این میان، یکی از بایستههای مرجعیت علمی، نظریهپردازی علمی است. نظریهپردازی در همهی حوزههای دانش بشری، اغلب با چالشها و موانعی روبهرو میباشد، اما این موانع در حوزه علوم انسانی بسیار چشمگیر هستند. ازجمله مهمترین موانع فرایند خلق و بسط مفاهیم انسانی و اجتماعی نوظهور در حوزه علوم انسانی که میتوانند بهطور قابلتوجهی بر فرآیند نظریهپردازی در این حوزه تأثیر گذاشته و از سرعت آن بکاهند، موانع فرهنگی است. از همین رو پژوهش حاضر باهدف واکاوی و تبیین موانع فرهنگی نظریهپردازی در علوم انسانی با رویکرد تحلیل مضمون انجامشده است. در این پژوهش از طریق مصاحبه با متخصصان و صاحبنظران حوزهی علوم انسانی،13 مضمون بهعنوان موانع فرهنگی نظریهپردازی در حوزه علوم انسانی شناسایی و مورد تبیین قرار گرفتند.
Examining Cultural Barriers to Theorizing in the Humanities
English Abstract: Today, scientific authority serves as a primary source of legitimacy and survival in the competitive landscape of global education governance. One of the key pillars of scientific authority is theorizing within the academic domain. While theorizing across all fields of human knowledge encounters challenges and obstacles, these are particularly pronounced in the humanities. Among the most significant impediments to the creation and expansion of emerging human and social concepts in the humanities are cultural barriers, which can substantially impact the theorizing process and impede its progress. Consequently, this study aims to analyze and elucidate the cultural barriers to theorizing in the humanities using a thematic analysis approach. Through interviews with experts and specialists in the humanities, thirteen cultural barriers to theorizing in this domain were explored and explained.