نویسندگان:
حمیده فرحبخش1 ، خسرو باقری نوع پرست2 ، نرگس سادات سجادیه3 ، مرتضی منادی4 .1دانشآموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران، ایران
2استاد فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه تهران، ایران
3استادیار فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه تهران، ایران
4دانشیار دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده فارسی:
هدف اصلی این پژوهش نقد و ارزیابی دیدگاه پییر بوردیو در باب رابطه عاملیت و فرهنگ در بستر آموزشوپرورش از منظر رویکرد اسلامی عمل است. برای دستیابی به این هدف از روش تفسیر مفهومی و نقد بیرونی استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از منظر رویکرد اسلامی عمل، عاملیت فرد در دیدگاه بوردیو ضعیف است. نادیده گرفتن عوامل درونی در عامل، کمرنگ بودن بعد فردی عمل، تأکید عمده بر شأن جسمانی عمل، کاهش سبکهای تبیین عمل به عمل از روی اضطرار و فیالبداهه، نسبیتگرایی فرهنگی و محدود کردن تربیت به بازتولید فرهنگی و اجتماعی از جمله نقدهایی است که از منظر رویکرد اسلامی عمل بر دیدگاه بوردیو وارد است. دلالت این نقدها در عرصه تعلیموتربیت، ایجاب میکند که عاملیت دانشآموز در فرایند تربیت به رسمیت شناخته شود و تربیت از حالت انتقالی و بازتولیدی به حالت تعاملی بین معلم و شاگرد تبدیل شود. این تعامل در ابعاد مختلف به صورت ناهمتراز بین معلم و شاگرد رخ میدهد.
A critique of Pierre Bourdieu's view on the relationship between agency and culture in the area of education based on Islamic theory of action
English Abstract: The aim of this study is to examine and criticize Pierre Bourdieu's view about the relationship between agency and culture in the area of education based on Islamic theory of action. To this purpose, concept interpretation and external criticism methods are used. The results of this paper showed that based on the Islamic theory of action, individual agency in Pierre Bourdieu's view is weak. Absence of internal factors, underestimating the individual action, reducing different kinds of action to improvised actions, cultural relativism, and reducing the education function to cultural reproduction are among the criticisms. The implications of these criticisms in the area of education, lead to consider student agency in education process so it changes the education from the reproduction state to an interaction between teacher and students. This interaction take places in different dimensions asymmetrically.