نویسندگان:
سید هدایت اله داورپناه1 ، رضا هویدا2 ، رونالد بارنت3 ، عبدالرسول جمشیدیان4 .1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2دانشیار/ دانشگاه اصفهان
3استاد/کالج دانشگاهی لندن
4عضو هیئت علمی/دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، واکاوی اشکال خلاقیت دانشگاهی و بسط مدل دانشگاه خلاق بوده است. برای دستیابی به این هدف از دو روش مرور نظاممند و بسط مفهومی بهره گرفته شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که طبق دیدگاه بارنت (2020) ایده خلاقیت دستکم در پنج سطح از دانشگاه مؤثر است و تنها زمانی بهطور کامل محقق میشود که هر پنج سطح تحقق یابد. این پنج سطح عبارتاند از: خلاقیت فکری، خلاقیت پداگوژیکی، خلاقیت یادگیری، خلاقیت محیطی و خلاقیت تأملی. در این پژوهش علاوه بر تبیین سطوح پنجگانه دانشگاه خلاق، برای هر یک از سطوح ابعاد و راهبردهایی نیز تعیین شده است. ابعاد، اشاره به حوزههایی دارند که سطوح خلاقیت دانشگاهی در آنها نمود پیدا میکنند. راهبردها نیز اقدامات اثربخش در شکلگیری خلاقیت در هر یک از ابعاد و سطوح هستند.
Investigating the Forms of Academic Creativity and the Expanding the Model of Creative University
English Abstract: The present study was mainly focused upon investigating academic creativity and the expanding model of the creative university. In so doing, we recruited both systematic reviews and expanding conceptual approaches. The results of this study indicate that according to Barnett (2020), the idea of creating works on five levels of the university and so is fully realized only when all the five levels of creativity would be thoroughly provided in a given context. These five levels are intellectual, pedagogical, learning, environmental and reflexive creativities. In the present study, besides explaining the five-tier levels of the creative university, we embarked upon delineating specific dimensions and strategies for each of the five levels of creativity using the theoretical and empirical literature. Here, dimensions refer to those fields and terrains wherein the levels of academic creativity are realized. In the same vein, strategies are introduced as an array of influential proceedings in constituting creativity in each of the dimensions and levels of creativity.