نویسندگان:
صادق مرادی1 ، سید مهدی سجادی2 ، علیرضا صادق زاده قمصری3 ، آرش حیدری4 .1دانشجو/ دانشگاه تربیت مدرس
2استاد فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3دانشیار/دانشگاه تربیت مدرس
4استادیار/ دانشگاه علم و فرهنگ
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش تبیین تعلیم و تربیت در آیینه ژئوفیلوسوفی به مثابه رویکردی نوین در فلسفهورزی است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی و استنتاجی بهره گرفته شد. تعریف متفاوت دلوز از فلسفه به مثابه «هنر صورتبخشی، ابداع و ساخت مفاهیم» محور مجموعهای از تحولات در حوزههای گوناگون هستیشناسی و معرفتشناسی شد که از مهمترین نتایج آن «نظریه ژئوفیلوسوفی» میباشد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نوآوریهای مترتب بر این نظریه در حوزه تعلیم و تربیت پیامدهایی را به بار میآورد که از مهمترین آنها میتوان به مواردی چون «فعالیتورزی و شدن در پرتو نقد غایتگرایی، «درونگرایی در پرتو نقد علیّتمحوری برونگرایانه» و «آفرینش در پرتو نقد بازنمایی و بازتولید» اشاره کرد که هرکدام از این موارد در دل خود پیامدهای تربیتی دیگری را نیز پرورش میدهند.
Education in the Geophilosophy Mirror as a New Approach to Philosophize
English Abstract: The primary purpose of this paper is to explain education in the geophilosophy mirror as a new approach to philosophize. The conceptual and inferential analysis method was used to achieve this goal. Deleuze's different definition of philosophy as "the art of forming, inventing and fabricating concepts" introduced a set of developments in the various areas of ontology and epistemology that from its most important output is the "geophilosophy theory". The results show that the innovations of this theory in the field of education have consequences that the most important of them can be such as "activism and "becoming" in light of the critique of teleological", "introversion in light of the critique of extraversion causality", and creation in light of criticism of representation and reproduction", each of this consequences have other educational implications.