نویسندگان:
زهره مشکی باف مقدم1 ، مسلم چرابین2 ، احمد اکبری3 ، علی رضا داوودی4 .1دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
3دانشگاه آزاد اسلامی ایران بردسکن
4دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور
چکیده فارسی: هدف اصلی این مقاله، تحلیل یکی از مؤلفههای مدیریتکلاس، نشانه «سکوت» و بررسی آثار آن در مدیریتکلاس میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش کیفی تحلیل نشانهشناختی سوسور برای ادراک پیام صریح و واکاوی معانی نهفته، بهره گرفته شد. اعتبار دادهها، با استفاده از روشبینامتنی، برخود متن و تفسیرهای مستخرج از متن، استوار است. نتایج این مقاله در بخش نظری، منجر به طراحی مدل دوتایی «خودخواسته- تحمیلی» و «بار مثبت- منفی» از سکوت شد. در بخش عملی، بر اساس زیستنگاری کلاس،کدهای معنایی سکوت، استخراج و رمزگشایی شد. دال و مدلولها مطالعه، بازشناسانی، طبقهبندی درونی و تفسیر شدند. درنتیجه، مدل دوتایی «سلبی- ایجابی» و «عدم شایستگی- لجوجانه » طراحی شد. یافتههای بهدستآمده حاکی از آن است که پرتکرارترین سکوت در کلاسها از نوع «عدم شایستگی»، یا «سکوت خالی» که همان فریاد بلند و واقعیت تلخ ساعتهای هدررفته زیادی در کلاسها است و هیچ ماحصل آموزشی یا تربیتی ندارد. مسئولین، صاحبنظران و معلمان میتوانند بامطالعه نظری، پژوهش حین عمل و تأمل، پیام سکوت را دریافت کرده، با آموزش و انتقال معنی، قدرت پیشبینیپذیری برای اداره کلاس درس را افزایش دهند. دسته دیگری از سکوت که اهداف «نامعلومی» داشت نیز شناسایی شد.
The Semiotic Analysis of Silence in Class Management
English Abstract: The Main purpose of this paper is to analyze one of the components of classroom management, The sign of “Silence”. Saussure's semiotic analysis qualitative method was used to perceive the explicit message and analyze the latent meanings. The data validated based on the intertextual method is based on the text itself and the interpretations derived from the text. The theoretical results of this research led to the design of a binary model of "self-imposed/imposed" and "positive/negative" of silence. In the practical section, based on classroom biography, semantic codes of silence were extracted and decoded. The predicate and the referent were studied, recognized, internalized, and interpreted. As a result, the binary model of "affirmative-privative" and "incompetence -stubborn" was designed. The results of this paper indicate that the most frequent silence in the class was ‘inappropriate or empty silence’, which indicates the loud cry of the bitter reality of many wasted hours in classes that had no educational or educative consequence. Authorities, scholars, and teachers can receive the message of silence through theoretical study, educational action research and reflection, and by increasing teaching and transfer of meaning, and the predictability of classroom management. Another category of silence with "unknown" goals was also identified.