نویسندگان:
سمانه امینی مشهدی1 ، ابوالفضل غفاری2 ، بختیار شعبانی ورکی3 ، رضا اکبریان4 .1دانشگاه فردوسی مشهد
2دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4دانشگاه تربیت مدرس
چکیده فارسی: هدف اصلی این مقاله، واکاوی نقش فرونسیس (عقل عملی) و نیز اراده ایمانی در موقعیتها و دوراهههای اخلاقی تدریس است که معلمان با آنها مواجه میشوند. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش استنتاجی بهره گرفته شد. بنابراین، نخست با تکیه بر دیدگاه های دیوید کار، ظرفیت فرونسیس (عقل عملی) در اخلاق تدریس مورد بحث قرار گرفت. سپس در چارچوب دیدگاههای کار و بر اساس مواضع علامه طباطبایی نسبت به اراده ایمانی، دلالتهایی برای قضاوتهای اخلاقی اثربخش در فرایند تدریس استنتاج شد. بنابر یافتههای این پژوهش، به زعم کار، فرونسیس ارسطویی، نظمدهنده و کنترلکننده احساسات، تمایلات و خواستهها در شرایط و موقعیتهای تدریس میباشد که با پیشرفت منش معلمان سروکار دارد. از مواضع علامه طباطبایی نیز میتوان استنباط نمود که در قضاوتهای حرفهای تدریس، علاوه بر عقل عملی به عنوان بُعدی ادراکی، ایمان، اراده وعمل نیز حائز اهمیت اند؛ هرقدر ایمان در مراحل قلب، لسان، فکر و عمل، با وساطت اراده تقویت شود، تعالی اخلاق حرفهای معلمان در مواجهه با موقعیتها و دوراهههای اخلاقی تدریس نیز تقویت میشود.
The Capacity for Professional Ethics of Teaching based on David Carr’s Phronesis (practical wisdom) and Allama Tabatabaie’s Faith will
English Abstract: The aim of this article is to examine the concepts of phronesis (practical wisdom) and faith will in situations and ethical dilemmas that teachers face in teaching. The method of research is deductive one. First, it considers the conception of phronesis (practical wisdom) based on David Carr’s view to explore how teachers enable to gain effective moral judgments in process of teaching. Next, considering his ideas, it can be emerged some implication for moral judgments of teaching by Allama Tabatabaie’s faith will. Aaccording to Carr, the Aristotelian idea of phronesis that is considered the ordering of desires, feelings and appetites in situations of teaching is associated with the development of character. It is also argued that professional judgments in teaching need more than practical wisdom and faith will is more important. Whenever we bolster faith as the inclination of practice, it helps to cultivate professional ethics in situations and ethical dilemmas of teaching.