نویسندگان:
محسن بهلولی فسخودی1 ، سعید ضرغامی همراه2 .1بنیاد دانشنامه نگاری ایران
2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، واکاوی دلالتهای دانش ضمنی در حوزه تدریس و یادگیری میباشد. با این استدلال که دانش ضمنی را نمیتوان به شکل صریح و در قالب گزارهها توصیف کرد. تدریس و یادگیری ضمنی پیش از آنکه با سلطه عینیگرایی و خردگرایی بر مجموعه قواعد و اصول ثابت و از پیش تعیین شده تأکید داشته باشد بر مؤلفههایی مانند تجربه شخصی، وابستگی به متن و ذهنی بودن دانش استوار است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مفهومی با هدف ایضاح از راه تحلیل مفاهیم تدریس و یادگیری ضمنی بهره گرفته شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که باور به وجود بعد ضمنی و نهان دانش میتواند نگرش جدیدی در نظام تعلیم و تربیت به همراه داشته باشد. لذا، هدف از یادگیری و تدریس در رویکرد ضمنی نه انتقال دانش بلکه کشف و ایجاد دانش در ارتباط تنگاتنگ میان آموزگار و دانشآموز میباشد.
Tacit Knowledge Implications for Implicit Learning and Teaching with an Emphasis on the View of Michael Polanyi
English Abstract: The main purpose of this study is to examine the implications of tacit knowledge in the field of teaching and learning. The argument is that tacit knowledge cannot be described explicitly in the form of propositions. Tacit teaching and learning is based on factors such as personal experience, relation to text, and subjectivity of knowledge than being dominated by scientific objectivity and rationalism on a series of fixed and predetermined rules and principles. In this research, conceptual analysis method with the aim of clarification was used through the analysis of the concepts of teaching and tacit learning. In this method, the concepts used in a new structure are analyzed and redefined. The results of this research are that belief in the existence of a tacit and implicit dimension of knowledge can lead to a new attitude in the education system. Therefore, the purpose of learning and teaching in the tacit approach is not the transfer of knowledge but the discovery and creation of knowledge in the close relationship between the teacher and the student.