نویسندگان:
مراد یاری دهنوی1 ، مجتبی پورکریمی هاوشکی2 .1دانشگاه شهید باهنر کرمان
2دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیر کرمان
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، تبیین چیستی و چگونگی فلسفهورزی و پیامدهای آن در فرایند تدریس معلمان میباشد. برای دستیابی به این هدف، نخست ضمن تبیین ویژگیهای حرفه معلمی، نیازمندی او به ژرف-اندیشی و فلسفهورزی مورد تأکید قرار گرفت. سپس تلاش شد با فراهم آوردن زمینهای برای نزدیکی به فهم چیستی فلسفه، مؤلفههای فلسفهورزی از جمله تحیر یا شگفتزدگی، تردید منطقی یا شک روشمند، پرسشگری، وابستگی تاریخی، استدلال ورزی، نقادی، تحلیل فلسفی، فراخاندیشی یا گشودگی، خیالورزی و نظریهپردازی با نگاهی تحلیلی و ترکیبی مورد بازشناسی و تبیین قرارگیرند. در پایان، نقش و پیامد این مؤلفهها در فرایند یاددهی- یادگیری معلمان در عمل مشخص شد. بهطورکلی، براساس نتایج حاصل از این پژوهش، به نظر میرسد معلمان برخوردار از توانایی فلسفهورزی بتوانند در جامعه داناییمحور امروز، نقش و رسالت معلمی خود را به مراتب بهتر انجام دهند.
Philosophizing and Its Effects on Teaching
English Abstract: The main purpose of this paper is an explanation of the philosophizing and Its effects on teaching. To do this first we explained how philosophizing is vital for teaching profession. It was then attempted to provide a basis for the understanding of philosophy, according to this foundation, the elements of philosophizing, with an analytical and syntactic aspect was recognized and explained. These elements are wonder, logical or methodological doubt, questioning, historical dependency, reasoning, critique, philosophical analysis, open mindedness, imagine and theorizing. In the final, the effects of these elements was explained for teaching process. The results of this study show that teachers with the ability to philosophize can make their role and mission better in contemporary knowledge centered society.