چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، بررسی پیشفرضهای تربیتی هرمنوتیک در نظام آموزش از دور است. برای این منظوراستدلال شد که نسل اول آموزش از دور به دلیل متنمحور بودن تنها با هرمنوتیک روشمند نزدیکی دارد. در نسلهای دوم و سوم شاهد تبدیل فهم به مقولهای پراکتیک هستیم که به دلیل تأکید بر مشارکت فرد و موضوع مورد بحث برای حصول فهم به آن ماهیتی نسبی بخشیده است و هدف آموزش مانند هرمنوتیک فلسفی، توانمند نمودن افراد در مهارتهای زندگی و شغلی است. نسل چهارم با تلقی فرد به عنوان منبعی که شناخت از زندگی او آغاز شده و در زندگی او پایان مییابد به هرمنوتیک پدیدارشناسانه نزدیک میشود و نقطه برجسته نسل پنجم یعنی تکیه بر پرورش عقلانیت و نگرش انتقادی برای رهایی از عناصر سلطه فرایند آموزش نیازمند مبنای فلسفی انتقادی و منابع انسانی فعال است که نزدیکی بسیاری با هرمنوتیک انتقادی دارد.
Educational Presuppositions of Hermeneutics’ in Distance Education Generations
English Abstract: The main purpose of this paper is to investigate educational Presuppositions of hermeneutics in distance education. To do this we argued that the first generation of distance education is in close relation with methodological-based Hermeneutics. In second and third generations like philosophical hermeneutics, we see the considerable shift comprehension to practical concept. The main educational in educational issues and considering them as a main research by whom ontological knowledge would be formed, limited and finished within their lives. This is in close correlation with “Epistemological Hermanutics”. The main goal of fifth generation is to train wisdom and intellect, developing critical views among trainees, because for any kind of salvation and getting free from educational dominance, the critical philosophy foundations and active, participating human resources are highly required. The last issue is in close relations with critical hermeneutic.