نویسندگان:
امین باقری1 ، محمد یمنی دوزی سرخابی2 ، مقصود فراستخواه3 ، اباصلت خراسانی4 .1دانشگاه شهید بهشتی
2دانشگاه شهید بهشتی
3موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
4دانشگاه شهید بهشتی
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش شبکههای اجتماعی در فرایند یادگیری- نوآوری دانشجویان در مقالههای علمی- پژوهشی مرتبط میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش مرور نظاممند بهره گرفته شد که برمبنای مفهوم نظری «شبکه یادگیری- نوآوری»، جستوجو در مقالهها و ترکیب و بررسی یافتهها صورت گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه شامل مجموعه مقالههای علمی- پژوهشی منتشرشده در سالهای 95-1385 می باشد که به شیوه نمونهگیری هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل، ترکیب و مقوله بندی داده های موردنظر حاکی از عدمتوجه عمیق به خصوصیات و پویاییهای متنوع شبکههای اجتماعی در فرایند یادگیری- نوآوری در مقالههای مورد بررسی است. همچنین، در ادامه برخی کارکردهای تأثیرگذار شبکه روابط دانشجویان اشاره شده است و درمقابل، یافتههای متناقض نیز مشاهده میشود که نیازمند تأمل و بررسی عمیقتری در شبکههای دانشجویی در مسیر ارزشآفرینی است.
Students’ social networks in Learning- Innovation Process: Systematic Review of Scientific Articles
English Abstract: The purpose of paper was to investigate the role of social networks in students’ learning-innovation process in related scientific articles. To achieve this goal, systematic review method was used, conducted a search for articles, as well as sysnthesis, and review the findings based on the theoretical concept of “learning-innovation network”. The research population is about a collection of scientific articles that were published through 2006-2017 which were slected by purposeful and available sampling. The data were synthesised, categorized and investigated by using the qualitative categorization method. The results indicated a lack of deep attention to various characteristics and dynamics of social networks in learning-innovation process of articles which were under study. Some of the influential functions of students’ relation networks had been raised, but on the contrary, there were also contradictory findings that requiers deeper reflection on students’ networks toward value creation.