چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش بررسی تحول نظریه گاردنر از هوش به ذهن میباشد. در مقاله استدلال شده است که بیشتر دیدگاههایی در این زمینه مطرح شده است بر تواناییهای زبانی و ریاضی تأکید داشتند و به همین دلیل گاردنر آنها را مورد نقد قرار داد و نظریه هوشهای چندگانه خود را مطرح نمود. او پس از بیستوسه سال در سال 2006، نظریه دیگری مطرح نمود و به معرفی پنج ذهن پرداخت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که گاردنر نه تنها به عنوان یک روانشناس بلکه بیشتر به عنوان یک سیاستگذار و نظریهپرداز به معرفی ذهنها پرداخته است. او معتقد است سیاستهای آموزشی امروز که هنوز برای یادگیری طوطیوار ارزش قائل است، دانشآموزان را برای جهان دیروز آماده میکند. به زعم او همه افراد در آینده به این پنج ذهن نیاز خواهند داشت و سعی او بر این است تا مخاطبان را به ضرورت پرورش این ذهنها مجاب سازد نه اینکه به معرفی ویژگیهای شناختی و مفهومی آنها بپردازد.
The Examination of the Evolution of Gardner's Theory from Intelligence to Mind: Five Minds for the Future
English Abstract: The main purpose of this paper is the examination of the evolution of Gardner's theory from intelligence to mind. To achieve this goal, descriptive-analytic method was used. One of the important issues in psychology is the topic of intelligence and individual differences. So far many scientists have spoken about this topic, and psychologists have proposed different theories about it. Most of these theories emphasized on language and mathematical skills and that's why Howard Gardner criticized them and introduced his multiple intelligences theory. After twenty-three years in 2006, he has put forward another theory in his book "Five minds for the future" and introduced the five's minds. In this paper we argue that Gardner, not only as a psychologist, but also as a politician and theorist has introduced these minds. He believes that education policy today still appreciates rote learning that prepares students for the world of yesterday. He believes that everyone would need these five minds in the future and he tries to convince the audiences to develop these minds rather than introduces the conceptual and cognitive features of them.