نویسندگان:
مسعود خنجرخانی1 ، مسعود صفایی مقدم2 ، محمد جعفر پاک سرشت3 .1دانشگاه سیستان و بلوچستان
2استاد گروه فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3شهید چمران اهواز
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش ، بررسی وتحلیل هرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالت های آن برای دستیابی به فرایند خودفهمی، دگرفهمی و باهم فهمی می باشد. برای دست یابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. لذا، با بررسی مبانی نظری و تشریح نظریه هرمنوتیک فلسفی به ویژه غیر روشمندی فهم، اهمیت سنت، تاریخ، هنر، زبان، امتزاج افق ها و تعامل در فرایند فهم، الگویی پیشنهاد شد که در آن چگونگی رخداد خودفهمی، دگرفهمی و باهم فهمی نشان داده میشود. با این توضیح که خودفهمی با درک سنت خودی، دگرفهمی با شنیدن صدای غیر و در نهایت هم فهمی در قالب تعامل من و تو های پرسشگر (و خیرخواه) محقق می شود. من و توها همزمان در نقش فهمنده و فهماننده عمل نموده و نهایت به فهمی متفاوت تر از افق اولیه خود می رسند. در پایان، تصور این مهم در عرصه تعلیم و تربیت تشریح میشود.
Philosophical Hermeneutics and its Implications for Self-Understanding, Otherness- Understanding and Together – Understanding, in Education
English Abstract: The purpose of this study was to analyze the philosophical hermeneutics of Gadamer، and show its implications for the attainment of self-understanding، Otherness- understanding and together – understand in education. To achieve this objective، descriptive research methods and conceptual analysis of the qualitative research approach was used In. this study، the theoretical foundations and philosophical hermeneutics theory explanation – especially، non-methodic understanding of the importance of tradition، history، art، language، fusion of horizon and conversation in the process of understanding - it was proposed a model in which the occurrence of Otherness- understanding and together – understand Is in education. According to the above the researchers designed a diagram that show، understanding event to a cycle. That first step is self-understanding، two steps is otherness understanding and final together understands. Frist step due than traditional، second step to conversation between I and thou، and together understanding with fusion of horizon. I and thou، simultaneous، are learner and instructor. But both (horizons) are deferent and larger than before. In the end Imagine the idea in education is described.