چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، بررسی پساپدیدارشناسی به عنوان رویکردی در مطالعات فناوریهای آموزشی میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل تطبیقی و روش تحلیلی توصیفی استفاده بهره گرفته شد. نخست، پساپدیدارشناسی و تفاوت و شباهت آن با پدیدارشناسی مطرح شد و سپس کاربردهای این رویکرد در پژوهشهای مربوط به فناوریهای آموزشی بحث شد. نتایج حاکی از آن است که پساپدیدارشناسی مانند پدیدارشناسی رابطه انسان با جهان را بررسی میکند، اما نقش ابزار و فناوری را در این رابطه اساسی میداند. از دیدگاه پساپدیدارشناسی ارتباط انسان با جهان به واسطه فناوری صورت میگیرد و پساپدیدارشناسی به بررسی نسبت انسان و فناوری میپردازد. در این رویکرد، فناوری ذات ندارد بلکه باید فناوریهای مختلف را در بسترهای متفاوت بررسی کرد و نظریه «تغییر» در اندیشه هوسرل بهگونهای دیگر موردتوجه است. فناوری، مانند آگاهی در اندیشه هوسرل از ویژگی حیث التفاتی برخوردار است یعنی هر فناوری برای کاری است و به خودی خود معنا ندارد. در تعلیم و تربیت و در رویکرد پساپدیدارشناسی میتوان جنبههای مختلف فناوریهای آموزشی را مورد بررسی قرار داد. ازاینرویکرد میتوان برای بررسی میزان تغییر تجارب دانش آموزان در استفاده از فناوریها، بررسی تحقق چندگانه فناوریهای آموزشی و بررسی نقش فناوریها در شکلگیری رفتارهای فناورانه استفاده نمود.
Post-phenomenology as an Approach to Study in Educational Technology
English Abstract: The main aim of this research is studying post-phenomenology. To achieve this aim comparative analysis and descriptive analysis method is used. First, concept of post-phenomenology and its differences and similarities with phenomenology have been raised. Then, application of this approach in the area of educational technology has been discussed. The results indicate that post-phenomenology like phenomenology studies the relationship between human and world, but it emphasizes the role of thing and technology In this relationship and technology mediates human and world relationship. Post-phenomenology studies the relationship between human and technology. In this approach technology doesn’t have essence. Different technologies should be studied in different contexts so the Husserl’s variation theory is considered differently. Technology like consciousness in Husserl’s perspective has intentionality. It means that any technology is for some work and it doesn’t have meaning in itself. In educational area and from post-phenomenological point of view we can study educational technologies from different aspects. We can study the changing experiences of students in use of technology, we can analyze and study multistability of educational technologies and the role of educational technologies in constituting technological behaviors.