نویسندگان:
حمیرا برزیده1 ، علیرضا محمودنیا2 ، یحیی قائدی3 ، سعید ضرغامی4 .1دانشگاه خوارزمی
2خوارزمی
3دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی
4تهران
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی پیشنهادی برنامه درسی تربیت اجتماعی اسلامی در دوره متوسطه میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش هنجاری و نیز تحلیل و استنتاج منطقی بهره گرفته شد. بررسی نسبت مفاهیم مربوط به کاربرد عملی روششناسی هنجاری با برنامه درسی موضوع محور جاری به درک ضرورت تغییر در جهتگیریهای ارزشی موجود در تربیت اجتماعی کمک میکند.یافتههای بهدستآمده حاکی از آن است که موضوع محوری در برنامه درسی نمیتواند پاسخگوی ابعاد هنجارین هدفهای کلان، مبانی اعتقادی و ارزشهای تعاملات اجتماعی باشد و قادر به مواجهه با آسیبهای تربیت اجتماعی در دانشآموزان نیست. لذا، الگوی برنامه درسی تربیت اجتماعی اسلامی در دوره متوسطه به منظور مقابله با نارسائیهای الگوی موضوع محور پیشنهاد شد. شناخت و نیل به شایستگیهای اجتماعی در ابعاد تحقق هدفهای کلی توسعه بین الاذهان، حوزه عمومی و تثبیت هویت اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان بر اساس آموزههای اسلامی و بومی همراه با زمینهسازی ایجاد تحول اجتماعی و فرهنگی از مهمترین نیازهای تربیت اجتماعی امروز هستند که از طریق الگوهای برنامه درسی مبتنی بر جامعه به نحو مؤثرتری قابل دستیابی میباشند.
An Islamic Social Education Curriculum Model for Secondary Schools: A Normative Approach
English Abstract: The main purpose of this research is to develop an Islamic social education curriculum model for secondary schools. Reaching to this purpose we used the normative method and deduction. Investigating the ratio of practicable usage of normative methodology concepts with current subject orientation curriculum, appeared the necessity of change in current value based orientations in social education. On the basis of research findings, subject orientation curriculum is not successful in norms of social interactions in connection with long term goals, foundations and values. Also is not able to confront the social education treats in students. Therefore we proposed the Islamic social education curriculum model for secondary schools to encounter the subject orientations inappropriate. Cognition and gain the social competence in relation to general goals achievement as inter subjective and public promotion , social and cultural identity fixation , social and cultural innovation according to Islamic and native norms are the most important needs in social education today. Social based curriculum models are the better choice to accomplish today's needs.