نویسندگان:
مسعود صفایی مقدم1 ، بهاالدین رحمانی2 ، محمدجعفر پاک سرشت3 ، سیدمنصور مرعشی4 .1استاد گروه فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2شهید چمران اهواز
3دانشگاه شهید چمران اهواز
4شهید چمران اهواز
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، بررسی مبانی و اصول اخلاق اسلامی در ارتباط معلم با دانش آموزان میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش تحلیلی- استنتاجی بهره گرفته شد. بر پایه نتایج به دست آمده، نخست هشت اصل اخلاقی مربوط به ارتباط معلم با دانش آموزان از متون دینی و تربیتی اسلام استنتاج شدند. این اصول عبارتند از: صداقت و درستکاری، تواضع و فروتنی، آسیب نرساندن، عفّت پیشگی و پاکدامنی، تکریم دانش آموزان، عدالت و انصاف، وفاداری به تعهدات حرفه ای و احسان و نیکوکاری. سپس قواعد اخلاقی مربوط به هر یک از این اصول از متون معتبر اسلامی و آثار اخلاقی و تربیتی سایر اندیشمندان استنتاج شدند.
Foundations and Principles of Islamic Ethics: A Reflection on the Relationship between Teacher and Students
English Abstract: The main purpose of this research is investigation of foundations and principles of Islamic ethics concerning the relationship of teacher with students. To achieve this goal, the analytical - inferential method was used. Based on the results, at first eight ethical principles related to the relationship of teacher with students were deducted from Religious and educational texts of Islam. These principles containing: truthfulness and honesty, humility, non-maleficence, chastity, honoring the students, justice and fairness, fidelity to professional commitments, and beneficence. Then, the ethical rules related to these principles were deducted from authentic Islamic texts and ethical and educational works of different thinkers.