نویسندگان:
علی کریمی گیلده1 ، علیرضا صادق زاده قمصری2 ، سید مهدی سجادی3 ، خسرو باقری نوع پرست4 .1دانشگاه تربیت مدرس
2دانشیار/دانشگاه تربیت مدرس
3استاد فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4استاد فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، واسازی مفهوم تفاوتهای فردی در راستای نیل به عدالت آموزشی و نقد نتایج به دست آمده بر مبنای رویکرد بازسازی هابرماس است. برای دستیابی به این هدف، از رهیافتهای پژوهشی واسازی و بازسازی بهره گرفته شد. نتایج واسازی مفهوم تفاوتهای فردی نشان داد که برداشت رایج دارای هدفهای ایدئولوژیک شامل جلوه قانونی دادن، فریب، اشتراک در تفاوتها و تفکیک دانش آموزان میباشد. واسازی، با ایجاد تردید در این دیدگاه رایج، لزوم جابجایی قطبهای تضاد را آشکار میکند. از منظر نقد بازسازنده برخی از وجوه تضاد منبع خلاقیت هستند و نباید واسازی شوند.
Deconstruction the Concept of “Individual Differences” and Critique of its Implications from Reconstructionist Approach
English Abstract: The purpose of this study is deconstruction the concept of “individual differences” to achieve educational justice and critique of its implications from Habermas's reconstruction approach. To achieve this purpose, approches of deconstruction and reconstruction is used. The findings from deconstruction showed that common understanding of this concept has ideological goals, including legalization, to deceit, shairing of students to differences and segregation of students. Deconstruction by creating doubt in the popular view, the need to reconstruction it reveals. From reconstructive critiqe, some aspects of individual differences as a source of creativity should be considered and should not be deconstructed.