نویسندگان:
علیرضا بیده1 ، علیرضا صادقزاده قمصری2 ، سید مهدی سجادی3 .1تربیت مدرس
2تربیت مدرس
3استاد فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، تبیین چیستی زیبایی و متناظر با آن استنتاج دلالتهایی در باب تربیت زیباییشناختی از منظر کانت و علامه جعفری (ره) هست. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل محتوا و روش تحلیل و استنتاج منطقی بهره گرفته شد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که کانت با تعریف زیبایی بهعنوان «رضایت همگانی، ضروری و فارغ از مفهوم، علاقه و غایت» از طرفداران نظریه ذهنیت گرایی، و علامه جعفری (ره) با تعریف زیبایی بهمنزله «نمود نگارین و شفاف کشیده شده بر روی کمال که وابسته به دو قطب درون ذات (ذهن) و برون ذات (عین) است.» در شمار طرفداران نظریه رابطهای محسوب میشوند. بر اساس تلقی کانت از امر زیبا، تربیت زیباییشناختی از نوع سکولار مترصد پرورش نگرش زیباییشناختی، فاقد کارکرد شناختی و معطوف به فرم هست. این در حالی است که طبق برداشت علامه جعفری (ره) از زیبایی، تربیت زیباییشناختی از نوع دینی، مترصد کمال، واجد کارکرد شناختی و معطوف به حیات معقول است. هر یک از رویکردهای تربیت زیباییشناختی مذکور در معرض نقدهایی واقعشدهاند که از آن جمله میتوان به مخاطب محوری و اصالت بخشی به ویژگیهای فرمی دیدگاه کانت و ماهیت هنجاری، فردی، غیرقابلآموزش و دشواری تحقق دیدگاه جعفری اشاره کرد.
Explanation and Comparison of Kant's Abstract Approach and Allameh Jafari's Concrete Approach to the Aesthetic Education
English Abstract: The Main purpose of this study is the explanation of beauty nature and inducing about implications of aesthetic education in terms of Kant's and Allameh Jafari. Reaching for this purpose we use the content analysis and logical deduction among the research methods. On the basis of the research findings, Kant's definition of beauty as »universal consent, the essential and without of concept, interest, and purpose« of the proponents of the theory is oriented subjectivism. Allameh Jafari's definition of beauty as »good and clean phenomena covered on the perfection that depend on the polarized internal nature (subject) and external nature (object) is« a theory in relation to a number of fans have been made. According to the Kantian notion of the beautiful, aesthetic education of secular education, seeking aesthetic attitudes, no cognitive function and form is concerned. According to Allameh Jafari perceptions of beauty, aesthetic education of religious, seeking perfection, cognitive function, and focus on having a reasonable life. Aesthetic education of each of the approaches that have been subjected to criticism such as the addressee and the originality of the attributes that form the core of Kant's. Jafari's view as well of normative nature, personal and non-teaching, and hence it is difficult to realize.