نویسندگان:
رزیتا ابوترابی1 ، طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی2 ، بختیار شعبانی ورکی3 ، جهانگیر مسعودی4 .1فردوسی
2دانشیار گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3استاد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
4فردوسی
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، نقد و بررسی دلالتهای تربیتی در- جهان- هستن از دیدگاه هایدگر میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش فلسفی بهره گرفته شد. بدین ترتیب، نخست به در- هستن و جهانیت جهان از منظر هایدگر پرداخته شد، سپس ابزار و نحوه دسترسی به این جهان و اشیاء و دلالتهای تربیتی آن مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، به منظور پرداختن به خودی که با در- جهان- هستن بنا میشود، مکانمندی و تاریخمندی دازاین و داسمن مورد مداقه قرار گرفت. در پایان ضمن ترسیم الگوی تعلیم و تربیت از منظر هایدگر و نقد دیدگاههای او، امکان گفتگوی دین و تفکر او بررسی شد و الگوی مینوی تعلیم و تربیت ارائه شد. در این الگو خداوند مبدأ، آفریننده و کارگردان جهان و دازاینِ تاریخمند است و خداوند به واسطه رسولان خود در برهههای زمانی مختلف، هنجارهای حاکم بر جوامع بشری را تغییر داده است. غایت تعلیم و تربیت در این دیدگاه نیز دازاین اصیلی است که رو به سوی پروردگار دارد و علاوه بر بررسی مدام افکار، اعمال و رفتارهای خویش که سبب اصلاح آنها و حرکت رو به جلوی جامعه خویش است، در برابر کارگردان صحنه نیز مسئول و پاسخگو میباشد.
Criticizing and Developing Being- in- the- world’s Implications in Education on Heidegger’s View
English Abstract: Heidegger in “Being and Time” analysed Dasein’s existential for questioning about Being. In this research studied the most fundamental existential, i.e. Being- in- the- world on Heidegger’s view. For this purpose, first paid to being- in and worldliness, and then studied tools for accessing to the world and its implication in education. After that in order to paying to the self based on being- in- the- world, considered Dasein’s and Dasman’s spatiality and historicity. At the end educational model designed on Heidegger’s view, criticized and studied the possibility of dialogues between religious and Heidegger’s thought; and proposed Minavi model in education. In this model God is creator and director of the world and historical Dasein, and changes the norms of human societies in periods of time. The goal of this education is bringing up authentic Dasein who believes in God, always examines its thought and behaviours to modify and improve its society. This Dasein is responsible to the world’s director too.