نویسندگان:
حمداله محمدی1 ، فاطمه زیباکلام2 .1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران
2دانشگاه تهران
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش نقد تأثیر تجاریسازی تربیت بر تربیت اخلاقی میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش انتقادی بهره گرفته شد. بررسی چالشهای اصلاحات تربیتی نئولیبرال برای تربیت اخلاقی با تمرکز بر مطالعه موردی طرح «هیچ کودکی نباید عقب بماند» حاکی از آن است که افزایش رقابت و کاهش فضای مشارکتی، نگاه ابزاری به انسان، تبدیل دانش به کالایی برای سودآوری و نه فعالیتی برای حقیقت جویی، نادیده گرفتن رفاه و خیر عمومی، و فردگرایی انحصارگرا از جمله این چالشها به شمار میآیند. علاوه براین، افزایش نهادهای غیرانتفاعی با کیفیت پایین و کمیت بالا، افزایش رقابت برای تجاری کردن دانش و نزدیکی دانشگاهها به صنعت، ضعف اخلاق پژوهشی طی سالهای اخیر از مصادیق عینی رواج فرهنگ بازاری و تجاری سازی در تعلیم و تربیت بهویژه آموزش عالی ایران میباشند.
Neoliberalism and Commercialization of Education: the Challenges for Moral Education
English Abstract: The aim of this paper is to critique the influences of commercialization of education on moral education. For this aim we used critical method. investigating the challenges of neoliberal education for moral education, with case study of NCLB, indicated that Increasing competition and reducing social participation, instrumentalist view on human being, converting knowledge to a commodity for profit (not an action for searching truth), neglecting of public welfare, and possessive individualism, all of these are examples of foregoing challenges. In addition, the large number of private higher institutions with low quality and large quantity, increasing competition among universities for commercialization of knowledge and approaching the industry, and finally weakened research ethics, these are evidences of spreading of commercialization on Iranian education specially in higher education.