نویسندگان:
رحیم شالیان1 ، سید امیر امین یزدی2 .1فردوسی مشهد. دانشکده علوم تربیتی
2دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگویی بدیل برای توانمندسازی افراد آسیب دیده شنوایی (آ.د.ش) در مواجهه با چالش ها و مشکلات اجتماعی است، به نحوی که امکان خوداتکایی در زندگی فردی و مشارکت معنادار آنان را در فرایند توسعه پایدار جوامع میسر سازد. برای این منظور، نخست پیامدهای ناشی از آسیب-شنوایی (آ.ش) با استفاده از دیدگاه صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفت. سپس با تاکید بر بینش مبتنی بر رویکرد «تحولی، تفاوت های فردی مبتنی بر ارتباط (DIR)»، مواضعی برای امکان به فعلیت در آوردن ظرفیت های افراد جامعه هدف و رفع دشواری های آنان تحت عنوان "الگوی رشد یکپارچه" هدف گیری شد. الگوی پیشنهادی با این استدلال همراه شده است که آسیب در حس شنوایی الزاماً نمی تواند محدود کننده حد رشد فرد باشد، بلکه به عنوان نقص در یکی از مبادی ورودی اطلاعات، مسیر دستیابی به رشد را متفاوت می کند.
The Integrated Development Model (IDM) in Education of the Hearing Impaired
English Abstract: The main purpose of this paper is to provide an alternative model for hearing impaired empowerment in the face of social difficulties and challenges, so that it allows the possibility of self-reliance in their personal life and substantial participation within sustainable development of community. To this end, the consequences of hearing impairment are first identified based on the professionals’ views. Then, with the emphasis on the insight oriented to “Developmental, Individual Differences and Relationship-based (DIR)” approach, specific positions were targeted to allow for actualizing the potentials of the population as well as remove the mention obstacles which is called “Integrated Development Model”. The proposed model is based on the argument that hearing impairment does not necessarily limit development; it only implies that due to damage in one of the perception channels, achieving development requires paving a different path.