چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، تحلیل رابطه آرمان شهرگرایی با تحول آموزش و پرورش میباشد. مطالعه به روش تحلیلی و بر اساس مرور و استخراج اطلاعات مرتبط با هدف تحقیق و طبقه بندی آنها صورت گرفت. در این راستا، پس از تعریف آرمان شهر، اندیشه های اساسی مشهورترین آرمان شهرگرایان یعنی افلاطون، توماس مور و فرانسیس بیکن به طور خلاصه مورد بررسی قرار گرفت. پس از مفهوم پردازی «تحول» در آموزش و پرورش، رابطه آرمان شهرگرایی با تحول آموزش و پرورش تحلیل شد. یافته ها در شش نتیجه اصلی به صورت جداگانه مورد بحث قرار گرفت. در پایان این نتیجه حاصل شد که اگر آموزش و پرورش، هدف گذاری و برنامه ریزی های کلیدی خود را بر مبنای یک آرمان ملی انجام دهد، به سوی آرمان شهرگرایی جهت گیری کرده است. این جهت گیری، اندیشه و اقدام آموزش و پرورش را به سمت ایجاد هرگونه تغییر، از خود متأثر می سازد.
Utopianism and evolution in education
English Abstract: The goal of the study was analyzing the conceptual relationship between utopianism and education evolution. The study was conducted analytically relying on reviewing and deriving relevant targeted information. They were derived and categorized from reliable sources. To conduct this, at first it was conceptualized the utopia and then was reviewed the thoughts of the most famous utopians: Plato, Tomas More and Francis Bacon. In the next step and after conceptualizing “evolution” in an educational context, it was analyzed the conceptual relationship between utopianism and the evolution in education. Findings discussed for 6 results separately. At the end of paper this was resulted that the trend of education toward utopianism could be imposed by its underpinning the goal-setting and planning on a national ideal. This trending can influence on the thoughts and activities of education toward any changes.