چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، بررسی دلیل وجود شکاف میان معرفت و عمل اخلاقی متربیان با وجود برنامه های رایج تربیت اخلاقی در مدارس و نیز پیشنهاد مؤلفه های تربیت اخلاقی مطلوب از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) جهت کاهش شکاف مذکور میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بهره گرفته شد. یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که عامل اصلی تخلف از علم، ضعف اراده است که خود تحت تأثیر سه عامل عواطف، ملکات اخلاقی و الگوهای اخلاقی است. بر این اساس، شش مؤلفه برای تربیت اخلاقی موثر و غلبه بر شکاف مطرح شد. این در حالی است که نظام تربیت اخلاقی رایج در مدارس بیشتر بر بعد معرفتی( آموزش نظری) تمرکز دارد و نسبت به سایر مؤلفه های تربیت اخلاقی کم توجه است. بر اساس نتایج به دست آمده، پیشنهادهایی جهت ایجاد تحول و بهبود در این نظام مطرح شد که از جمله میتوان به جامع نگری در برنامه های تربیت اخلاقی و توجه بیشتر به مؤلفه های عواطف، اراده، ایمان و الگوهای اخلاقی اشاره کرد.
How to Change the Current System of Moral Education in Schools to Reduce the Gap between Knowledge and Action, from Allameh Tabatabai’s Viewpoints
English Abstract: The main purpose of this research is assessing the reason for the gap between moral knowledge and action of students despite current programs of moral education in schools, and suggesting components of good moral education to reduce this gap from Allameh Tabatabai’s viewpoints. To achieve this goal, descriptive-analytic method is used. The findings showed that the main operating in violation of the knowledge is will weakness, which itself, is influenced by three elements: emotions, moral accustoms and social patterns. Based on this, six components for effective moral education and overcoming the gap were introduced. However, the current systems of moral education in schools focus largely on the knowledge (theoretical training) and pay less attention to the other components of moral education. Based on the results, some recommendations for changing and improving the current system of moral education were made; among them these can be noted: holistic moral education programs and paying more attention to some factors such as emotions, will, faith and moral models.