چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، بررسی فلسفی مؤلفههای اصلی انقلاب اسلامی به مثابه ظرفیتهایی برای تحول در نظام آموزش و پرورش میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش پدیدارشناسی بهره گرفته شد. با این توضیح که انقلابهای کبیر که محدود تأثیر گذاری فراتر از تغییر حاکمیت دارند، یکی از منابع اصلی تحول در نظامهای آموزش و پرورش هستند. انقلاب اسلامی در ردای یکی از انقلابهای کبیر به جهت بستر تاریخی متفاوت خود دارای ماهیتی کاملاً متفاوت با انقلابهای پیش از خود است. جنس و سطح تحولات نظامهای آموزشی همبستگی قابل توجهی با ماهیتهای انقلابهای موثر بر خود دارند. این مهم ضرورت تحلیل مؤلفه های بنیادین انقلاب اسلامی ایران به مثابه ظرفیتهایی برای تحول در نظام آموزشی ایران را روشن میسازد. در این پژوهش سه عنصر مردمی بودن، اسلام خواهی و نفی سلطه سیاسی و فرهنگی به عنوان مؤلفه های اساسی انقلاب اسلامی بیان و ظرفیتهای هر یک برای تحول در نظام آموزش و پرورش مطرح شدند.
a philosophical analyzing of the Fundamental Components of Iran's Islamic Revolution as a capacitis to transform the Educational System in Iran
English Abstract: Great Revolutions which their effectiveness was over of the Changing Political sovereignty are a source the transformation of the Educational Systems. Islamic Revolution of Iran as a Great Revolution has a different characters than other Great Revolutions due to its historical context. Changes in the educational system strongly depends on characters of Revolutions influenced on them. This issue makes clear an importance of analyzing the Fundamental Components of Iran's Islamic Revolution as a capacity to transform the Educational System in Iran. In this article, three elements (Popularity, Islamism, and Denial of western political and cultural hegemony) are described than their capacity to transform the education system are considered. Therefore the popularity element of the Islamic revolution has implications for a change in the educational system, from a governmental organization to an organization led by the people, attention to informal educational organizations, promoting education-centered communities and planning for their development and strength. Attending to the Islamism element has implications for the development of theories of Islamic education and religious education in schools. And finally, the element of denial of western hegemony highlights the crucial importance of taking an appropriate position between modernity and tradition in the Islamic revolution’s horizon.