چکیده فارسی: در این مقاله، نخست به بازشناسی مفهوم تخیل پرداخته شده و معانی گوناگون آن به اجمال مورد بررسی قرار میگیرد. این بحث مقدماتی روشن میسازد که شناخت مفهوم تخیل بهعنوان یک ظرفیت انسانی کار سادهای نبوده و باید بهعنوان یک پروژة ناتمام برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت و خصوصاً سیاستگزارانی که به نوآوری و تحول در این عرصة خطیر میاندیشند مطرح شود. خصوصاً اینکه باید میان معنای تخیل در کودکی و بزرگسالی و تخیل بهعنوان یک ظرفیت فکری- ذهنی ممتاز و یک بیماری و عارضة خطرناک تمایز قائل شد.بهدنبال این مبحث مقدماتی، از منظر ثبوتی دربارة کاربرد تخیل و تجربیات تخیلی کودکان در برنامههای درسی و آموزش بحث میشود. این موضوع متضمن پذیرش اصل تازهای در طراحی آموزشی است و چگونگی پاسخگو نمودن آموزش به قدرت و ظرفیت تخیل بهعنوان یک ابزار ذهنی یا یک منبع مغتنم در فرایند یاددهی- یادگیری را در کانون توجه قرار میدهد. در بخش بعدی، ظرفیت تخیل در انسان از منظر اثباتی مورد توجه قرار میگیرد و ضرورت پرورش آن در نظامهای تعلیم و تربیت از ابعاد گوناگون مورد بحث واقع میشود. از جملة این ابعاد میتوان به انسانشناسی و هستیشناسی اسلامی، نقش برنامه درسی در فعلیت بخشیدن به ظرفیتهای بالقوة ذهنی یا "ساختن ذهن"، نقش تخیل در تفکر مفهومی، نسبت گسستناپذیر تخیل با خلاقیت و بالأخره، نسبت تخیل با حل مسئله یا فرایند علمی اشاره کرد. در آخرین بخش مقاله و در مقام جمعبندی، علاوه بر تأکید بر مواضع اساسی نویسنده در این زمینه، ضرورت پرداختن به پروژة دیگری جهت شناسایی "قفلهای ذهنی" در نظام آموزش و پرورش که مهمترین موانع بر سر راه استفاده از تخیل یا پرورش آن می باشد مورد بحث قرار میگیرد.
The Concept of Imagination and its Place in Curriculum and Instruction Reconsidered: The Case for Elementary Stage
English Abstract: The concept of imagination and different meanings associated with it is discussed briefly in the first section of the article. This will lead to the conclusion that comprehending this noble human capacity is not an easy task and must be considered as an unfinished agenda, especially for educators and policymakers who contemplate change in the education sector. One explanation for the uneasy grasp of the concept is mistaking hallucination, a negative and symptomatic concept with imagination. Following this introductory remark, the article discusses the application of imagination in the elementary school curriculum. Legitimization of imagination, it is argued, entails replacing the principle of “starting from where the children are” to “starting from what the children can imagine.” In the subsequent section, the discussion turns into addressing justifications for including imagination into the school curriculum and providing the ground for consolidating this noble capacity in the children. In the final section of the article the author names yet another unfinished agenda that must become the focus of attention. The project is aimed at identifying “mental blocks” as exercised in the schooling system. Findings will be employed to revitalize thinking oriented activities in its comprehensive sense.