نویسندگان:
جعفری هرندی جعفری هرندی1 ، سیّد ابراهیم میرشاه جعفری2 ، رضا جعفری هرندی3 .1ایران
2ایران
3ایران
چکیده فارسی: این مقاله بخشی از یک پژوهش کیفی است که با دو روش تطبیقی و توصیفی- تحلیلی به بررسی عنصر محتوا در برنامة درسی آموزش علوم ایران و چند کشور جهان پرداخته است. بدین منظور، اسناد و مدارک مربوط به این موضوع در کشورهای پیشرو در زمینة علوم و فناوری (کشورهای منتخب) گردآوری و به توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسة آنها پرداخته شده تا نتایج پژوهش آماده شود. مقالة حاضر تلاش مینماید تا عنصر محتوا از برنامة درسی آموزش علوم ایران و کشورهای منتخب را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. با مقایسة نتایج مشخص شد که در کشورهای مورد مطالعه، محتوای انتخابی حول زمینههای چهارگانة علوم شامل فیزیک، شیمی، زیستشناسی و بهداشت و زمینشناسی است. بهعلاوه، محتوا در سه حیطة دانشی، مهارتی و نگرشی تدوین یافتهاند؛ هر چند در زمینة میزان و نوع پرداختن به حیطة مهارتی و نگرشی تفاوت قابل ملاحظهای بین کشور ما و دیگر کشورها وجود دارد. مباحثی در مورد کسب سواد علمی فنآورانه، حل مسئله، تفکر و مباحثی در مورد طبیعت، عمدهترین نکات برجستة محتوا است که در بین کشورهای مورد مطالعه مشترک میباشد. همچنین، نتایج بهدست آمده شباهتهای قابل ملاحظهای را بین محتوای آموزش علوم در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران نشان میدهد. این شباهتها بیشتر در اسناد مکتوب برنامه درسی یا برنامه درسی قصد شده موجود میباشد. در این قسمت، برنامهریزان درسی، برنامههای درسی علوم تعداد زیادی از کشورهای پیشرو در علم و فنآوری را بررسی نموده و نسبت به تدوین محتوا اقدام نمودهاند و بنابراین، طبیعی است که حتی در برخی موارد محتوا کاملتر تدوین شده باشد. در عین حال، فاصلة قابل ملاحظهای بین آموزش علوم کشور ما با کشورهای مورد مطالعه وجود دارد که جای تأمل دارد و شاید بتوان آنرا ناشی از اجرای برنامه درسی دانست که در برنامه درسی کسب شده توسط دانشآموزان خود را نشان میدهد. واژههای کلیدی: بررسی تطبیقی، برنامه درسی، آموزش علوم، محتوای آموزش علوم
A Comparative Study of the Content of Science Education Curriculum in Iranian Public Schools and other Countries
English Abstract: This paper is part of a qualitative study that has surveyed the content element of curriculum in science education of Iran and five other countries from a descriptive and a comparative view. Therefore, all the documents about the study topics that were available in Iran and the selected countries were gathered, described, interpreted, juxtaposed, and compared. The results showed that in studied countries, the selected content could be classified into four subjects including physics, chemistry, biology and health, and geology. In addition, the contents have been developed in three dimensions: knowledge, skills and attitudes. Although there were remarkable differences between Iran and the other countries in addressing skills and attitudes, the most significant commonality across the countries were obtaining technological scientific literacy, solving problem, reflecting, and nature discussions. The results also showed considerable similarities between science education contents of Iran and the other five countries. These similarities were mostly in the curriculums' written documents or intended documents. However, there is a considerable gap between our country and selected countries in science education which is needs serious consideration. Keywords Curriculum, Science Education, Public School