چکیده فارسی: بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی شغلی معلمان دکتر قربانعلی سبکتکین ریزی1 یونس اکبری2 چکیده هدف این پژوهش تعیین عوامل مرتبط با رضایتمندی شغلی معلمان شهرستان گیلان غرب بود. حجم نمونه 300 نفر بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای تعیین شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ساخت یافته استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون خی دو و رگرسیون چند متغیره بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که میان متغیرهای مستقل (جنسیت، وضعیت تأهل، نوع منزل مسکونی، حقوق و مزایای دریافتی و افراد تحت تکفل) و ابعاد متغیر وابسته (رضایت از شغل، رضایت از مزایا و رضایت شغلی) رابطه معنادار وجود دارد. در این بررسی میان متغیرهای زمینه ای - اجتماعی سن و تحصیلات با رضایتمندی از شغل (به منزله متغیر وابسته) رابطه آماری معنادار مشاهده نشد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره برای بررسی تاثیر همزمان متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته بیانگر این مطلب بود که مقدار R2 که نشانگر تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته رضایت از شغل است برابر 24/0 است. این مقدار برای متغیرهای وابسته رضایت از مزایا و رضایت شغلی به ترتیب برابر 29/0 و 27/0 است که در مجموع متغیرهای مستقل وارده شده به معادله رگرسیونی 24 درصد تغییرات متغیر وابسته رضایت از شغل را تبیین کردند. همچنین متغیرهای مستقل توان تبیین 29 درصد از تغییرات متغیر رضایت از مزایا و 34 درصد از تغییرات متغیر رضایت شغلی را در معادله رگرسیونی داشتند. کلید واژگان: معلمان، رضایت از شغل، مزایا، رضایت از مزایا، رضایت شغلی، محیط اجتماعی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 18/1/93 تاریخ پذیرش: 29/2/94 1. عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی saboktakin_faz@yahoo.com 2. دانشجوی دکتری جامعه شناسی توسعه اجتماعی روستایی، دانشگاه تهران u_akbari1987@yahoo.com
An Investigation of the Factors Affecting Teachers’ Job Satisfaction in Gilan-e Gharb
English Abstract: An Investigation of the Factors Affecting Teachers’ Job Satisfaction in Gilan-e Gharb G. Saboktakin Rizi, Ph D Y. Akbari, M.A. This study was undertaken to determine the factors affecting teachers’ job satisfaction in Gilan-e Gharb Iranian city. The sample of this survey was selected using multistage cluster sampling method and included 300 male and female teachers. The instrumentation comprised a self-devised structured questionnaire. For the purpose of data analysis, chi-square and multivariate regression analysis were used. Results indicated that there was a significant relationship between the independent variables (gender, marital status, homeownership status, pay and benefits, dependants) and the facets of the dependent variable (satisfaction with the work itself, satisfaction with benefits, and job satisfaction). It should be noted that no significant association was observed between age, level of education, and teachers’ job satisfaction. Results of multivariate regression showed that R2 indices for satisfaction with the work itself, satisfaction with benefits, and job satisfaction were 0.24, 0.29 and 0.27, respectively. The independent variables in the equation accounted for 24 percent of variance in satisfaction with the work itself. These indexes were 29 and 34 percent for satisfaction with benefits and job satisfaction. Key words: teachers, satisfaction with the work, benefits, satisfaction with benefits, job satisfaction, social environment
Keywords: teachers , job satisfaction , satisfaction with the work , benefits , satisfaction with benefits , social environment .