نویسندگان:
طاهره سلیمی1 .1استادیار گروه فقه و حقوق، دانشکده علوم انسانی واحد یادگار امام خمینی شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده فارسی: امروزه مصرف کردن دیگر تنها راهی برای برطرف کردن نیازهای ضروری نیست و شکل گیری نیازهای کاذب منجر به ایجاد شکل های تازهای از مصرفشده است. تکبر مصرف کننده به معنی تمایل فرد برای نشان دادن برتری اجتماعی از طریق اکتساب، استفاده کردن و نشان دادن کالاهای مصرفی و برندها در طبقات مختلف بهوفور مشاهده میشود. پژوهش حاضر به دنبال این است تا با یک رویکرد پدیدارشناسانه تجربه ی زیسته ی زنان از پدیده تکبر در مصرف و معنی و مفهوم این پدیده از منظر آنها را دریابد. افراد موردنظر با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با آنها مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام گرفت و سپس با روش پدیدارشناسی دادههای گردآوریشده تجزیهوتحلیل شدند. بر اساس یافته های پژوهش چهار مضمون اصلی «احساس شناخته شدن»،«ایجاد و حفظ جایگاه اجتماعی»،«ابراز برتری و شایستگی» و «احساس اشتیاق درونی» دربرگیرنده تجربه ی زیسته ی زنان از پدیده تکبر در مصرف است. به نظر می رسد مطالعه و مشاهده ی مصرف متکبرانه صرفاً بهعنوان یک رفتار مصرفی منجر به شناخت آن نمی شود و زمینه های متعدد بیرونی و درونی زمینه ساز آن هستند که نیاز به مطالعات بیشتر دارد.
Understanding Women's Lived Experience of Arrogant Behavior in Consumption of Luxury Brands and Goods
English Abstract: Consumption is no longer the only way to meet essential needs, and the formation of false needs has led to the creation of new forms of consumption. Consumer arrogance means a person's desire to show social superiority through the acquisition, use and display of consumer goods and brands is observed in different classes. The present study seeks to find a phenomenological approach to women's lived experience of the phenomenon of arrogance in consumption and the meaning and concept of this phenomenon from their perspective. The subjects selected by purposive sampling and semi-structured interviews conducted with them and then the collected data analyzed by phenomenological method. Based on the research findings, four main themes of ‘feeling to be known’, ‘creating and maintaining social status’, ‘expressing excellence and competence’ and ‘feeling of inner enthusiasm’ extracted, which include women's lived experience of the phenomenon of arrogance in consumption. It seems that the study and observation of arrogant consumption does not lead to its recognition merely as a consumption behavior, and there are several external and internal contexts that require further study.