نویسندگان:
ریحانهالسادات حسینی بهشتی1 ، حمیدرضا حسنآبادی2 .1Kharazmi University, Tehran, Iran
2Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده فارسی: پژوهشهای متعدد نشان دادهاند علیرغم گسترش فناوریهای نوین ارتباطی، مدارس در پیاده کردن ایده رابطه بین خانه و مدرسه و راههای موثر درگیر کردن والدین در فعالیتهای تحصیلی فرزندانشان و در نتیجه بهبود پیامدهای تحصیلی آنها موفق نبودند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی تأثیر درگیر کردن والدین در رابطه بین خانه و مدرسه در بستر فناوری پوشه کار ابر ـ محور بر مشغولیت تحصیلی فرزندانشان انجام شد. در یک طرح شبهآزمایشی از نوع پسآزمون با یک گروه کنترل و پیگیری یک ماهه 30 نفر از دانشآموزان دختر پایه سوم دبستان بهصورت داوطلب در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در گروه آزمایش پوشه کار تعاملی و در گروه کنترل پوشه کار نمایشی طراحی شد. دانشآموزان گروه آزمایش به همراه والدین خود بهمدت 2 ماه از طریق پوشه کار ابر ـ محور با معلمان خود از طریق فرایند بازخورد و بازاندیشی در تعامل بودند. دانشآموزان مشارکتکننده بعد از اجرا و در مرحله پیگیری یک ماهه به پرسشنامه مشغولیت تحصیلی ریو و تسنگ (2011) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس اندازههای مکرر نشان داد که درگیرکردن والدین در رابطه بین خانه و مدرسه در فضای پوشهکار ابر ـ محور در هر چهار عامل مشغولیت تحصیلی (شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملی) فرزندانشان معنیدار بود. تحلیل لاگ کاربران بهمنظور بررسی میزان مشغولیت تحصیلی و تعامل دانشآموزان در فضای پوشهکار ابر ـ محور نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش به لحاظ کمّی و کیفی بیشتر از گروه کنترل مشغول فعالیتهای یادگیری شده بودند. به نظر میرسد پوشه کار ابر ـ محور بستر نوآورانهای برای درگیر کردن والدین در یادگیری فرزندانشان و پر کردن شکاف بین خانه و مدرسه عمل میکند.
Promoting Students’ Engagement in a Cloud- based Portfolio Meso-System
English Abstract: Numerous studies have shown that despite the development of new communication technologies, schools have been unsuccessful in implementing the idea of the relationship between home and school and effective ways to involve parents in their children's academic activities and thus improve their academic consequences. The present study was conducted to investigate the effect of involving parents in the relationship between home and school on a cloud-based portfolio platform on their children's academic engagement. A quasi-experimental design with a post-test and a 2-month follow-up with a control group was used. A total of 30 female third-grade (k-3) students were placed as volunteers in the experimental group (15 people) and the control group (15 people). An inter-active portfolio was designed in the experimental group and a showcase portfolio in the control group. The experimental group students and their parents interacted with their teachers through reflection and feedback on a cloud-based portfolio mesosystem platform for 2 months. Participating students responded to Reeve and Tseng's (2011) academic engagement questionnaire after the implementation and in the one-month follow-up phase. A repeated measures method was used to analyze the data. In addition, their log file was analyzed to check the level of academic engagement and interaction of students in a cloud-based portfolio. The results showed that the involvement of parents in the relationship between home and school through the cloud-based portfolio was effective in their children’s academic engagement (cognitive, behavioral, emotional, and agentic). Analysis of users' logs showed that the students of the experimental group were quantitatively and qualitatively more engaged in learning activities than the control group. The cloud-based portfolio seems to be an innovative platform for involving parents in their children's learning and bridging the gap between home and school
Keywords: parental involvement , Home-School Relationship , Cloud- based Portfolio , Student Engagement .