نویسندگان:
محمد مهدی اکبرزاده1 ، سعید ایمانی2 ، شهریار شهیدی3 .1Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده فارسی: براساس ادبیات پژوهشی، کاهش کیفیت روابط دوستانه، پیشرفت تحصیلی پائین و اهمالکاری میتواند از اثرات منفی رفتار فابینگ در دانشجویان باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای اعتیاد به گوشیهای هوشمند در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رفتار فابینگ در دانشجویان انجام شد. در قالب یک طرح توصیفی ـ همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری، تعداد 615 نفر (334 زن، 281 مرد) از دانشجویان دانشگاههای شهر تهران به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی نئو (فرم 60 سوالی)، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به گوشیهای هوشمند و مقیاس عمومی رفتار فابینگ به شکل آنلاین پاسخ دادند. نتایج مطالعه نشان داد ویژگی شخصیتی برونگرایی با میزان رفتار فابینگ رابطه منفی و معنیدار دارد. همچنین ویژگیهای شخصیتی روانرنجوری و برونگرایی با اعتیاد به گوشیهای هوشمند رابطه مثبت و معنیدار و ویژگیهای شخصیتی میزان توافقپذیری و وجدانی بودن با اعتیاد به گوشیهای هوشمند رابطه منفی و معنیدار داشتند. متغیر اعتیاد به گوشیهای هوشمند در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی روانرنجوری، برونگرایی، توافقپذیری و وجدانیبودن با رفتار فابینگ در دانشجویان نقش واسطهای داشت. به نظر میرسد در محیطهای درمانی میتوان با مداخله بر روی عوامل خطر و اعتیاد به گوشیهای هوشمند، میزان رفتار فابینگ در دانشجویان را بهبود بخشید.
The Relationship Between Personality Traits and Phubbing Behaivior in Students: Mediating Role of Smartphone Addiction
English Abstract: According to the research literature, reducing the quality of friendships, low academic progress, and procrastination can be negative effects of Phubbing behavior in students. So, the present study aimed to determine the mediating role of smartphone addiction in the relationship between personality traits and phubbing behavior among students. By using a descriptive-correlational design, specifically a structural equation modeling approach, a total of 615 participants (334 females, 281 males) were selected through convenience sampling from universities in Tehran. Participants completed standardized questionnaires, including the revised NEO personality inventory, the smartphone addiction scale, and the generic scale of phubbing, online. The findings indicated a significant direct relationship between extraversion and Phubbing behavior, On the other hand, the results showed a significant positive relationship between neuroticism and extraversion with smartphone addiction. Also, the results showed a significant negative relationship between agreeableness and consciousness with smartphone addiction. Moreover, smartphone addiction mediated the relationship between neuroticism, extraversion, agreeableness, and consciousness with phubbing behavior among students. It appears that in therapeutic settings, it is possible to reduce the amount of phubbling behavior in students by intervening on risk factors and smartphone addiction.
Keywords: students , personality traits , Phubbing , Smartphone Addiction .