نویسندگان:
فاطمه اصغری1 ، شهریار شهیدی2 ، امید شکری3 .1Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده فارسی: اختلال اضطرابفراگیر شیوع قابل توجهی دارد و با ناراحتی روانی و یا اختلال در زندگی روزمره مرتبط است؛ بنابراین شناخت عوامل موثر بر شکلگیری آن اهمیت دارد. هدف اول پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگر تجربه مکرر ناهمخوانی در رابطه استانداردهای بالا با علایم اختلال اضطرابفراگیر بود. هدف دوم، بررسی یک مدل ترکیبی میانجیگری تعدیلشده برای رابطه استانداردهای بالا با علایم اضطرابفراگیر بود که تجربه مکرر ناهمخوانی نقش میانجیگر و باورهای خودکارآمدی کلی نقش تعدیلگر دارد. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش، افراد 18 سال به بالای حاضر در شهر تهران در بازه زمانی 20 آبان تا 5 آذر سال 1402 بود. نمونهای شامل 382 نفر از افراد حاضر در 11 منطقه از شهر تهران به شیوه خوشهای سه مرحله انتخاب شد. ابزارهای اندازهگیری پژوهش شامل زیرمقیاس کمالگرایی جامعهمدار، مقیاس کوتاه اختلال اضطرابفراگیر، زیرمقیاس ناهمخوانی و مقیاس خودکارآمدی کلی بود. برای آزمون مدل میانجیگری، اثر غیرمستقیم استانداردهای بالا بر علایم اختلال اضطرابفراگیر بررسی شد که معنادار بود. بنابراین شواهد آماری از نقش میانجیگری نسبی تجربه مکرر ناهمخوانی حمایت کرد. برای آزمون مدل میانجیگری تعدیلشده، موافق با پیشنهاد هیز (2022) معناداری اثر شرطی غیرمستقیم، بر اساس شاخص میانجیگری تعدیلشده بررسی شد که معنادار نبود. بنابراین مدل ترکیبی میانجیگری تعدیلشده تایید نشد. تایید نقش میانجیگری تجربه مکرر ناهمخوانی نشان میدهد هرچه افراد استانداردهای بالاتری داشته باشند، یعنی زنجیرههای علّی گستردهتری شامل محتوای چگونگی دستیابی به پیامدها یا خواستههای خود داشتهباشند، احتمال تجربه مکرر ناهمخوانی و درنتیجه، احتمال شکلگیری علایم اضطرابفراگیر برایشان بیشتر خواهدبود. رد مدل ترکیبی میانجیگری تعدیلشده میتواند به عوامل مختلفی مانند تعاملهای پیچیده بین متغیرهای میانجیگر و تعدیلگر، یا ویژگیهای زیرمقیاس ناهمخوانی مورد استفاده نسبت دادهشود.
The Relationship Between High Standards, General Self-Efficacy Beliefs, Repeated Experiences of Discrepancy, and Symptoms of Generalized Anxiety Disorder in Individuals Aged 18 and Above: A Test of Mediation and Moderated Mediation Models
English Abstract: Generalized anxiety disorder has a significant prevalence and is associated with mental discomfort or disruption in life. Therefore, studying the contributory factors to its formation matters. The first aim of this study was to test a mediation model, linking high standards to symptoms of generalized anxiety, with repeated experience of discrepancy as a mediator. The second aim was to examine a moderated mediation model linking high standards to symptoms of generalized anxiety, with repeated experience of discrepancy as a mediator and general self-efficacy beliefs as a moderator. The design of the present study was correlational. The study’s population was individuals aged 18 and above, present in Tehran between November 11th and 26th, 2023. A sample of 382 individuals present in 11 districts of Tehran, was recruited using a three-stage cluster sampling method. The measurement tools were the Socially Prescribed Perfectionism subscale, the Short Scale of Generalized Anxiety Disorder, the Discrepancy subscale, and the General Self-Efficacy Scale. To test the mediation model, the indirect effect of high standards on symptoms of generalized anxiety was examined. Significant results provided evidence supporting the partial mediating role of repeated experience of discrepancy. To test the moderated mediation model, following Hayes (2022), the significance of the conditional indirect effect was examined using the moderated mediation index. Non-significant results indicated that the combined moderated mediation model was not supported. The confirmation of the mediating role of repeated experiences of discrepancy indicates that possessing more extensive causal chains, with the content of how to achieve outcomes or desires, make the repeated experience of discrepancy more likely, resulting in higher chances of developing generalized anxiety symptoms. The rejection of combined moderated mediation model could be attributed to factors such as complex interactions between mediator and moderator variables, or properties of the discrepancy subscale used.
Keywords: Generalized Anxiety Disorder , General self-efficacy beliefs , High standards , Repeated experience of discrepancy .