نویسندگان:
محدثه موهبت1 ، منصوره بهرامی پور2 .1Isfahan branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده فارسی: هدف پژوهش تاثیر آموزش نوجوان کامیاب بر خود شفقتی، هدفمندی، دیدگاهگیری و ارزشهای فردی نوجوانان 15 تا 18 ساله بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و کنترل با پیشآزمون-پسآزمون و دوره پیگیری 45 روز بود و جامعه آماری شامل نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر اصفهان در بهار 1402 بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر از نوجوانان مراکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج، مطالعه، انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 20 نفر)گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودشفقتی (نف، 2003)، هدفمندی (کرامبا و ماهولیک، 1969)، دیدگاهگیری اجتماعی (محققی، 1395) و ارزشهای فردی (شوارتز و بردی، 2001) بود. همچنین گروه آزمایش طی 12 جلسه 60 دقیقهای، آموزش نوجوان کامیاب هی، سیاروچی، سی هیز (2015) ترجمه معین و مظاهری (1400)، را دریافت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و از طریق نرم افزار آماری SPSS 23 تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش نوجوان کامیاب بر خودشفقتی، هدفمندی، دیدگاهگیری و ارزشهای فردی نوجوانان 15 تا 18 ساله موثر بودهاست (05/0>p). بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری نمود که آموزش نوجوان کامیاب درمانی مناسب برای نوجوانان 15 تا 18 ساله است. از این رو پیشنهاد میگردد مشاوران و روانشناسان در حیطه نوجوان از این روش درمانی نوین استفاده نمایند.
The Effect of the Successful Adolescent Education on Self-compassion, Purposefulness, Perspective-Taking and Individual values of 15-18-year-old Adolescents
English Abstract: The purpose was to research the effect of the successful adolescent education on self-compassion, purposefulness, perspective-taking and individual values of 15-18 year old adolescents. The research method was an experiment with the design of two experimental and control groups with a pre-test-post-test and a follow-up period of 45 days, and the statistical population included teenagers aged 15 to 18 in Isfahan city in the spring of 1402, which was based on the available sample sampling method of 40 teenagers from Among the specialized counseling centers for children and adolescents, taking into account the criteria of entry and exit to the study were selected and then randomly divided into two experimental and control groups (20 people were assigned each). The research tools included questionnaires of self-reliant (Naf, 2003), purposefulness (Kramba and Maholik, 1969), social perspective (Mohagheghi, 2015) and individual values (Schwartz and Brady, 2001). Also, during 12 sessions of 60 minutes, the experimental group received the educational of the successful teenager Hay, Siaruchi, C. Hayes (2015) translated by Moin and Mazaheri (2021). received and control group did not receive any intervention. The data obtained from the research was analyzed using the univariate covariance test and through SPSS 23 statistical software. The results of the research showed that the successful adolescent education has been effective on self-care, targeting, perspective and individual values of adolescents aged 15 to 18 years (p>0.05). Therefore, it can be concluded that; The adolescent education is suitable for teenagers aged 15 to 18. Therefore, it is suggested that counselors and psychologists in the field of adolescents use this new treatment method.
Keywords: self-compassion , purposefulness , Successful Teenager , Perspective Taking , Individual value .