نویسندگان:
فرهاد تنهای رشوانلو1 ، هادی صمدیه2 .1Shandiz Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
2University of Birjand, Birjand, Iran
چکیده فارسی: برقراری روابط صمیمانه با دیگران از عمدهترین مسائل در سرآغاز جوانی است. جهتگیری بین فردی به نحوه واکنشهای افراد نسبت به دیگران اشاره دارد و بر نگرشها، رفتارها و ارزشهای آنان تأثیر میگذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس جهت گیری میان فردی (IOS) در دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل میدادند. تعداد 299 نفر از این دانشجویان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق مقیاس جهتگیری میانفردی (IOS؛ هیل، 1987) انجام شد. پس از ترجمه و ترجمه معکوس، همسانی درونی و روایی عاملی اکتشافی و تأییدی پرسشنامه بررسی شد. نتایج نشان داد که مقیاس جهت گیری میان فردی (IOS) با 24 عبارت و چهار خرده مقیاس حمایت هیجانی، توجه، برانگیختگی مثبت و مقایسه اجتماعی از روایی عاملی مطلوبی در دانشجویان برخوردار است. روایی همگرا و واگرای سازه و پایایی مقیاس نیز مطلوب بود. در مجموع به نظر میرسد مقیاس جهت گیری میان فردی (IOS) در نمونه دانشجویان از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و به همین واسطه در مطالعات مرتبط با روابط بین فردی در میان دانشجویان با اطمینان قابل استفاده است.
Psychometric Properties of the Interpersonal Orientation Scale in University Students
English Abstract: It is crucial to establish intimate relationships with others during the period of emerging adulthood. An individual's interpersonal orientation determines their reactions to others and significantly influences their attitudes, behaviors and values. The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the Interpersonal Orientation Scale (IOS) in university students. The research was conducted on a representative sample of undergraduate students at Ferdowsi University of Mashhad. A total of 299 participants were selected using the convenience sampling method. The data was collected using the Interpersonal Orientation Scale (IOS; Hill, 1987). The internal consistency, exploratory and confirmatory validity were checked after translation and back-translation. The results definitively demonstrated that the Interpersonal Orientation Scale (IOS), comprising 24 statements and four subscales (emotional support, attention, positive stimulation, and social comparison), exhibits robust confirmatory factor validity among university students. The scale also demonstrated acceptable convergent and divergent construct validity and reliability. The Interpersonal Orientation Scale (IOS) is a reliable and valid measure of interpersonal orientation. It can be used with confidence in studies related to interpersonal relationships among university students.
Keywords: reliability , validity , Affiliation Motivation , Interpersonal Orientation .