نویسندگان:
آمنه پزشک1 ، سامره اسدی مجره2 .1Department of General Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
2Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی برازش مدل ارتباطی ادراک از روابط والدین و سبکهای والدگری با سرزندگی تحصیلی دختران نوجوان به میانجیگری خودکارآمدی عمومی بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان دختر متوسطهی اول شهرستان ماسال استان گیلان در سال 1401-1400 و والدین آنها بودند. نمونهی آماری شامل 238 دانش آموز بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای ادراک کودک از والدین گرولنیک و همکاران (POPS) (1997)، سبکهای والدگری بامریند (1988)، سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و چاری (2011) و خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) بود. تحلیل دادهها با روش همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزارهای 26SPSS و 24AMOS انجام گرفت. یافتهها نشان دادند رابطهی ساختاری بین سبکهای والدگری مستبدانه، مقتدرانه و ادراک از روابط والدین با سرزندگی تحصیلی از طریق میانجیگری خودکارآمدی عمومی دانشآموزان برازش دارد. ضرایب مسیر اثرات مستقیم سبک والدگری مستبدانه و خودکارآمدی عمومی بر سرزندگی تحصیلی نیز معنیدار بود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که خودکارآمدی در رابطهی بین ادارک از روابط والدینی و سبکهای والدگری با سرزندگی تحصیلی نقش میانجی دارد و یافتهها دارای تلویحات کاربردی برای مشاوران و روانشناسان فعال در حوزهی خانواده و تحصیلی است.
The Relationship between Perception of Parental Relationship, Parenting Styles and Academic Vitality in Adolescent Girls: The Mediating Role of General Self-Efficacy
English Abstract: The aim of the present study was to evaluate the fit of model of the relationship between the perception of parental relationships and parenting styles with the academic vitality of adolescent girls through the mediation of general self-efficacy. This was a descriptive correlational study. The statistical population included all female students of the middle school in Masal City in Gilan province in 2021-22 and their parents. The statistical sample included 238 students who were selected by cluster random sampling method. The Measurement tools include: Grolnick et al.'s (1997) Perceptions of Parents (POPS) Questionnaire; Baumrind's (1988) Parenting Styles; Dehghanizadeh and Chari (2012) Academic Vitality Scale; and Sherer et al.'s (1982) General Self-Efficacy Scale. Data analysis was done by Pearson's correlation and structural equation methods using SPSS24 and AMOS26 softwares. The findings showed a structural relationship between authoritarian and authoritative parenting styles and perception of parental relationships with academic vitality through the mediation of students' general self-efficacy. The path coefficients of the direct effects of authoritarian parenting style and general self-efficacy on academic vitality were also significant. Based on the research findings, it can be concluded that General self-efficacy plays a mediating role in the relationship authoritarian and authoritative parenting styles and perception of parental with academic vitality. the findings have practical implications for counselors and psychologists active in the field of family and education.
Keywords: adolescent , parenting styles , academic vitality , perception of parental relationships , general self-efficacy .