نویسندگان:
مریم نژاد حاجی علی ایرانی1 ، جواد صالحی2 .1Department of General Psychology, Zanjan department of education, Zanjan, Iran
2Department of Psychology, University of Zanjan, Zanjan, Iran
چکیده فارسی: محدودیتهای حرکتی کودکان دارای ناتوانیهای جسمی جابجایی، اکتشاف محیط و تعاملات اجتماعی آنها را به طور منفی تحت تاثیر قرار داده زمینه ساز تاخیر در رشد شناخت اجتماعی، به ویژه نظریه ذهن(TOM)، در آنها میشود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سطح توانشهای نظریه ذهن در دانشآموزان دارای مشکل حرکتی، دانشآموزان کمتوان ذهنی و دانشآموزان با رشد طبیعی، با توجه خاص به نقش ناتوانیهای حرکتی انجام شد. در این پژوهش علّی-مقایسهای برای دستیابی به این هدف تعداد 44 دانشآموز فلج مغزی، 29 دانشآموز کمتوان ذهنی، و 46 دانشآموز دارای رشد طبیعی به روش دردسترس از مدارس زنجان نمونه گیری شدند. از سیستم طبقهبندی عملکرد حرکتی درشت توسعه یافته و بازبینی شده (GMFCS - E&R)، فرم 38 سوالی آزمون نظریهی ذهن، و نتایج آزمونهای هوش وکسلر، لایتر و گودیناف (موجود در پرونده کودکان) برای دستیابی به دادههای مورد نیاز استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که دانشآموزان معلول حرکتی به رغم همگنسازی از لحاظ جنسیت، سن و هوش در نظریه ذهن (به ویژه در سطح پیشرفته) عملکرد ضعیفتری نسبت به دانشآموزان عادی از خود نشان دادند. البته عملکرد دانشآموزان دارای ناتوانی حرکتی از دانشآموزان کمتوان ذهنی بهتر بود. در مجموع، نتایج ارتباط بین محدودیت حرکتی و نظریه ذهن را تایید نمود و نشان داد که محدودیت حرکتی میتواند از طریق محدود ساختن روابط اجتماعی فرد، علیرغم داشتن هوش طبیعی، توانشهای نظریه ذهن او را تحت تاثیر منفی قرار دهد.
The Impact of Motor Disabilities on Theory of Mind (ToM) Abilities in Children: A Comparative Study
English Abstract: Children with physical disabilities may face challenges in mobility, exploration of their environment, and social interaction due to movement restrictions. These limitations can also lead to delays in the development of social cognition, specifically in theory of mind (ToM). This study aimed to compare the level of ToM abilities among students with motor problems, intellectually disabled students (ID), and students with typical development (TD), with a focus on the role of motor disabilities. To achieve the goal of this causal-comparative research, we recruited 44 students with cerebral palsy (CP), 29 ID students, and 46 TD students through from schools in Zanjan, Iran. The Gross Motor Function Classification System - Expanded & Revised (GMFCS - E&R), as well as the Wechsler, Leiter, and Goodenough intelligence tests, and a 38-item Theory of Mind questionnaire were employed to collect the necessary data. The results of multivariate analysis of variance revealed that despite having normal intelligence and homogeneity in terms of gender and age, students with physical disabilities performed poorly compared to TD students in the third level of theory of mind (F=6.02, p=0.003). However, students with motor disabilities outperformed ID students in the second level of theory of mind (F=21.18, p<0.001). Overall, the results of the study confirmed the relationship between motor limitations and ToM, revealing that despite normal intelligence, movement restrictions can negatively impact children’s ToM capabilities by limiting their social relationships.
Keywords: students , theory of mind , Motor Problems , Mental Retardation , Social relations .