نویسندگان:
سمیه داداشعلی1 ، حمیدرضا حسن آبادی2 ، پروین کدیور3 ، رسول حشمتی4 ، جواد کاوسیان5 .1Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
2Kharazmi University, Tehran, Iran
3Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
4Department of Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
5Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده فارسی: هدف مطالعهی حاضر ارتقای مهارتهای خواندن از طریق بهبود مکانیسمهای اثرگذار شامل توجه انتخابی و بازداری با استفاده از تکنیکهای ذهنآگاهی و ساهاجایوگا در گروهی از دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی با مشکلات تحصیلی و توجه بود. در یک طرح آزمایشی از نوع پسآزمون و پیگیری یکماههی 200 دانشآموز دختر و پسر دارای افت تحصیلی از دو مدرسهی داوطلب شرکت در مطالعهی شهر تهران توسط معلمان به پژوهشگر معرفی شدند. از بین آنها 60 دختر و 60 پسر با توجه به ملاکهای ورود و خروج برای مطالعه جداسازی شدند. این دخترها و پسرها جداگانه و به صورت تصادفی در سه گروه برنامهی ذهنآگاهی (گروه آزمایشی 1)، برنامهی ساهاجایوگا (گروه آزمایشی 2) و بدون مداخله (گروه کنترل) قرار گرفتند (در کل هر گروه 20 نفر دختر و 20 نفر پسر). پس از پایـان مداخلـه، هـر سه گـروه در مراحـل پسآزمـون و پیگیـری آزمونهای مهارتهای خواندن مبتنی بر پرلز، توجه انتخابی d2 و استروپ (جهت اندازهگیری بازداری) را تکمیل کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد روشهای مراقبه موجب بهبود بیشتری در مهارتهای خواندن و کارکردهای اجرایی توجه انتخابی و بازداری دانشآموزان شد و با گذشت زمان اثر مداخله نسبتاً پایدار باقی ماند. به علاوه، نتایج نشان داد مداخلهی ساهاجایوگا در مقایسه با مداخلهی ذهنآگاهی بر مهارتهای خواندن و توجه انتخابی مؤثرتر بود. اثر زمان و اثر متقابل گروه × زمان برای هیچ یک از متغیرهای وابسته معنیدار نبودند. به نظر میرسد روشهای مراقبه میتوانند مداخلات مناسبتر و سهلتری در دسترس متخصصان حرفهای و معلمان در کاهش مشکلات یادگیری و بهکارگیری مهارتهای تحصیلی باشند.
Wish for Improve the Executive Functions and Reading Skills from the Meditation Cup in Students: Mindfulness Versus Sahaja Yoga Techniques
English Abstract: The aim of the present study was to improve reading skills by improving effective mechanisms including selective attention and inhibition using mindfulness and Sahaja Yoga techniques in a group of fifth grade students with academic and attention problems. In a post-test experimental design with a one-month follow-up, 200 male and female students with academic failure from two schools volunteered to participate in the study in Tehran. They were introduced to the researcher by their teachers. Of these, 60 girls and 60 boys were selected for the study according to the inclusion and exclusion criteria. These girls and boys were randomly divided into three groups: mindfulness program (experimental group 1), Sahaja Yoga program (experimental group 2) and no intervention (control group). In total, 20 girls and 20 boys were placed in each group. After the end of intervention, all three groups in the post-test and follow-up stages completed the tests of reading skills based on Perls’ selective attention d2 and the Stroop test to measure inhibition. Results of mixed analysis of variance showed that meditation improved reading skills and executive function of students' selective attention and inhibition. This effect remained relatively stable over time. In addition, Sahaja Yoga intervention was more effective on reading skills and selective attention than mindfulness. The effect of time and the interaction effect of time × group were not significant for any of the dependent variables. It seems that meditation may be more suitable as it is easier to apply in various settings to reduce learning problems and applying academic skills and may be more available than other methods to professional and non-professional experts.
Keywords: mindfulness , executive functions , reading skills , Sahaja Yoga , Comperhension of Text .