نویسندگان:
عاطفه عبداله زاده فرد1 ، فریده انصافداران2 ، سید مهدی حسینی3 .1Department of General Psychology, Fatemieh Higher Education Institute, Shiraz, Iran
2Department of Psychology, Fatemieh Higher Education Institute, Shiraz, Iran
3Department of Psychology, Fatemieh Higher Education Institute, Shiraz, Iran
چکیده فارسی: فشار روانی ناشی از چندگانگی نقش زنان در خانواده و جامعه و نیز تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی دوران یائسگی سبب میشود زنان میانسال بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات افسردگی و اضطرابی و به تبع آن کاهش در تواناییهای شناختی قرار گیرند، لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ذهنآگاهی در رابطهی بین افسردگی و اضطراب با تواناییهای شناختی در زنان میانسال انجام شد. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعهی آماری شامل تمام زنان 40 تا 60 سال ساکن شهر شیراز در سه ماههی اول سال 1402 بوده که 331 نفر به صورت نمونه در دسترس ملاک ورود به پژوهش را داشتند. ابزارهای سنجش مورد استفاده شامل، مقیاس ذهنآگاهی، توجه، هوشیاری (MAAS) براونو رایان (2003)، فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS-21) لاویبوند و لاویبوند (1995) و پرسشنامهی تواناییهای شناختی نجاتی (2013) بوده است. بهمنظور تحلیل مدل پژوهش، از برآورد بیشینهی درستنمایی و آزمون معناداری بوتاستریپ استفاده شد. نتایج، حاکی از رابطهی معنادار افسردگی و اضطراب هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری ذهنآگاهی بر تواناییهای شناختی در زنان میانسال بوده است (05/0P<). همچنین رابطهی مستقیم و منفی افسردگی و اضطراب با ذهنآگاهی و رابطهی مستقیم و مثبت ذهنآگاهی با تواناییهای شناختی نیز معنادار بود (05/0P<). بنابراین سطوح بالای افسردگی و اضطراب و متعاقب آن، سطوح پایین ذهنآگاهی در زنان میانسال را میتوان بهعنوان عوامل منفی مؤثر بر تواناییهای شناختی در دوران میانسالی در نظر گرفت.
The Relationship between Depression, Anxiety and Cognitive Abilities in Middle-Aged Women: The Mediating Role of Mindfulness
English Abstract: Middle-aged women seem to perform a multitude of tasks in the family which may be very stressful. As a result, and combined with physiological and hormonal changes during menopause, these women may be at increasing. This in turn may result in decreased cognitive abilities. The aim of this study was to investigate the mediating role of mindfulness in the relationship between depression and anxiety with cognitive abilities in middle-aged women. The research method was descriptive-correlational using structural equation modeling. The statistical population of this study included all women between 40 and 60 years old living in Shiraz in the first quarter of 2023. Of these, 331women were available to take part in the study having fulfilled research criteria. Measurement tools used include: Mindfulness, Attention, Awareness Scale(MAAS) (Brown and Ryan, 2003); the Short Form of Depression, Anxiety and Stress scale (DASS-21) (Lavibond and Lavibond, 1995); and Nejati’s (2013) Cognitive Abilities Questionnaire. Data was analyzed by using the maximum likelihood estimation and the Bootstrape Significance Test. Findings showed direct and indirect (with the mediation of mindfulness) significant relationships between depression and anxiety with cognitive abilities in middle-aged women. Also, the direct and negative relationship between depression and anxiety with mindfulness and the direct and positive relationship between mindfulness and cognitive abilities were significant. Therefore, high levels of depression and anxiety and low levels of mindfulness can be considered as negative factors affecting cognitive abilities in middle-aged women.
Keywords: mindfulness , depression , anxiety , Middle-Aged Women .