نویسندگان:
مهرداد پیرفلک1 ، سید حمید آتش پور2 ، محسن گل پرور3 .1Department of Counseling Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2Department of Psychology Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3Department of Psychology Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده فارسی: تقریباً یک سوم از نوجوانانی که افکار خودکشی دارند در سنین نوجوانی برای خودکشی برنامهریزی میکنند. هدف پژوهش جاری، مقایسهی اثربخشی درمان وجودی و درمان رفتاریِعقلانی- هیجانی بر معنای زندگی و مدیریت خشم دانشآموزان پسر دورهی متوسطهیدوم با افکار خودکشیگرایانه بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. جامعهی آماری تمام دانشآموزان پسر دورهی متوسطه دوم دارای افکار خودکشی در سال تحصیلی 1401-1402 شهر ایذه بود، که از بین آنها 45 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای با در نظر گرفتن ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در سه گروه درمان وجودی، درمانِرفتاریِ عقلانی- هیجانی و گروه کنترل قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامهی سنجش افکار خودکشی (بک 1979)، مقیاس معنای زندگی (استیگر و همکاران، 2006) و پرسشنامهی خشم صفت– حالت اسپیلبرگر (1999) بود. شرکتکنندگان به طور همزمان و موازی در جلسات درمان وجودی (10 جلسه) و درمان رفتاریِعقلانی- هیجانی (8 جلسه) حضور یافتند. دادههای پژوهش از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی بونفرنی در نرمافزار SPSS نسخهی 26 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش درمان وجودی و درمان رفتاریِعقلانی- هیجانی بر معنای زندگی و مدیریت خشم مؤثر بود (01/0p≤) و حاکی از ثبات مداخلات در مرحلهی پیگیری بر روی نمرات معنای زندگی و مدیریت خشم بود. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد بین اثربخشی هر دو درمان تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0p>). همچنین نتایج این پژوهش از تأثیر مداخلات آموزشی بر معنای زندگی و مدیریت خشم نوجوانان دارای افکار خودکشیگرایانه حمایت میکند.
Comparison of the Effect of Existential Therapy and Rational-Emotional Behavioral Therapy on the Meaning of Life and Anger Management of Teenagers with Suicidal Thoughts
English Abstract: Approximately one-third of adolescents who have suicidal ideation, plan to commit suicide in teenage years. The aim of the current research was the comparison of the effectiveness of existential therapy and rational-emotive behavior therapy on meaning of life and anger management of high school male students with suicidal ideation. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test-follow-up plan with a control group. The statistical society included all male high school students with suicidal thoughts during the 2022-2023 academic year in the city of Izeh. Among them, 45 individuals were selected through a multi-stage cluster random sampling method, taking into account the criteria for entering the research. They were then randomly assigned to three groups: the existential therapy group, the rational-emotive behavioral therapy group, and the control group (each group consisting of 15 individuals). Research tools included the Beck Suicide Scale Ideation (Beck, 1979), the Meaning of Life Scale (Stiger et al., 2006) and the Spielberger's State–Trait Anger Expression Inventory-2 (1999). The participants attended existential therapy (10sessions) and rational-emotive behavior therapy (8 sessions) in parallel and simultaneously. Research data were analyzed through multivariate covariance analysis and Bonferroni Post Hoc test in SPSS software 26 version. The results showed that existential therapy and rational-emotional behavioral therapy were affected on the meaning of life and anger management (p≤0.01). And they indicated the stability of the interventions in the follow-up stage on the scores of the meaning of life and anger management. The results of Bonferroni's Post Hoc test showed that there was no significant difference between the effectiveness of both treatments (p>0.05). Furthermore, the results of this research support the positive effect of educational interventions on the meaning of life and anger management of adolescents with suicidal ideations.
Keywords: anger management , suicidal ideation , Existential Therapy , Rational-Emotive Behavior Therapy , Meaning of Life .