نویسندگان:
مریم سادات باقری موسوی1 ، پروین کدیور2 ، عباس حبیب زاده3 .1Department of educational Sciences, Farhangian University, Tehran, iran
2Department of Educational Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran
3Department of Psychology, Qom University, Qom. Iran
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین برازش مدل ساختاری مدیریت کلاس درس بر اساس هیجان معلم و جوسازمانی با میانجیگری خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی بود. روش پژوهش توصیفی– همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش تمام اساتید دانشگاه فرهنگیان در سال 1400- 1399 (7000 نفر) بود. شرکتکنندگان 416 نفر بودند که به روش خوشهایی انتخاب شدند و به 5 پرسشنامهی هیجان چن، مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن، جو سازمانی هاپلین و کرافت، خلاقیتهیجانیآوریل و پرسشنامهی خودکارآمدی معلم بندورا پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار 23 spss وارد شده و سپس با استفاده از نرمافزار 24 Amos دادهها تجزیه و تحلیل شد و ارائه مدل با استفاده از معادلات ساختاری، ضریب مسیر و امارهی تی مشخص شد، برای سنجش متغیرهای میانجیاز بوت استرپ استفاده شد. یافتهها نشان داد متغیرهای هیجانات معلم و جو سازمانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی، توانستند اثر معنیداری بر مدیریت کلاس داشته باشند. در نهایت میتوان گفت مدل ساختاری پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. بنابراین معلمان با مدیریت هیجانات خود و باور به تواناییهای خود و افزایش خلاقیت میتوانند مدیریت بهتری برکلاس درس داشته باشند. به نظر میرسد در آموزش دانشجو– معلمانگام مهمی در افزایشتوانمندیهای حرفهای آنانخواهند داشت
Structural Modeling of Class Management based on Organization Climate and Teacher s Emotions with Mediating Role of Self-Efficacy and Emotional Creativity
English Abstract: The present study aimed to examine classroom management based on teacher emotion and the classroom organizational climate mediated by the teachers emotional creativity and self-efficacy. A descriptive-correlational method using structural equation modeling was employed. The participants included all members of academic staff of Farhangian University (N= 7000) of these, 416 individuals were selected via random cluster sampling method and participated in the study. Data were collected using the following five questionnaires: a) the questionnaire of teacher emotion (Chen, 2016), measuring emotions related to pleasure, sadness, anger and fear, b) the Class Management Questionnaire (Wolfgang & Glickman, 1986), measuring 3 factors (Educational management, people management and behavior management); c) the Teacher Self-Efficacy Questionnaire (Bandura, 1997), measuring self- efficacy for decision making and educational self-efficacy, disciplinary self-efficacy and self-efficacy for creating a positive atmosphere, and d) the Emotional Creativity Questionnaire (April, 1991), measuring 4 factors (Innovation, effectiveness, originality, and readiness), and e) the Organization Climate Questionnaire (Hoplin & Kraft, 2000), measuring 8 factors (spirit, harassment, intimacy, interest, consideration, distance, influence and dynamism, emphasis on production) and using 4 questions. Data were analyzed using structural equation modeling and Sobel test using AMOS 24 software. To examine the effect of the mediator variables, the boot stroop test was used. The findings revealed that teacher excitement and the classroom organizational atmosphere had a significant effect on classroom management, and this was mediated by the teachers self-efficacy and emotional creativity. Managing their anxiety and emotion and boosting their self-efficacy, teachers can have a significant impact of students learning. Therefore, educating teachers bases on such principles can contribute importantly to educating effective teachers.
Keywords: self-efficacy , classroom management , teacher emotions , organization climate , emotional creativity. .