نویسندگان:
فریده ثابت قدم1 ، حسن خوش اخلاق2 .1Islamic Azad University, Nayin, Iran.
2Assistant Professor, Department of Educational and Psychological Services, Nae.C., Islamic Azad University, Naein, Iran.
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهی اثربخشی آموزش شفقتدرمانی و واقعیتدرمانی بر علائم روانتنی، استرس ادراکشده و کیفیت زندگی در کارکنان حوزهی سلامت انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی پژوهش را تمام کارکنان زن و مرد شاغل در بیمارستانهای آموزشی/ درمانی معین شهر اصفهان تشکیل داد. نمونهگیری به شیوهی در دسترس انجام شد. بدینمنظور 45 نفر از کارکنان بیمارستانهای خورشید، عیسی بن مریم، امین و غرضی که داوطلب شرکت در پژوهش بودند، بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در 3 گروه آزمایش 1، گروه آزمایش 2 و کنترل (هر گروه 15 نفر) شمارش شدند. جلسات واقعیتدرمانی (گلاسر، 1998) طی 8 جلسه 60 دقیقهای برای گروه آزمایش 1 و جلسات شفقتدرمانی گیلبرت (1996)، طی 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش 2 اعمال شد. در حالی که گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل مقیاس شکایات روانتنی تاکاتا و ساکاتا (2004)، پرسشنامه استرس ادراکشده کوهن و همکاران (1983) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL- BREF) بود که در مراحل پیشآزمون و پسآزمون توسط هر 3 گروه تکمیل شد. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که شفقتدرمانی و واقعیت درمانی بر علائم روانتنی، استرس ادراکشده و کیفیت زندگی کارکنان حوزهی سلامت اثربخش بود (p<0/05). این دو درمان (شفقتدرمانی و واقعیتدرمانی) اثربخشی یکسانی بر علائم روانتنی، استرس ادراکشده و کیفیت زندگی کارکنان حوزهی سلامت دارند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که شفقتدرمانی و واقعیتدرمانی میتواند تأثیر مهمی در افزایش کیفیت زندگی، کاهش علائم روانتنی و استرس ادراکشده کارکنان حوزهی سلامت داشته باشد
Comparing the effectiveness of compassion therapy training and reality therapy on psychosomatic symptoms, perceived stress and quality of life among health workers of certain teaching-treatment hospitals during the outbreak of covid-19 in Isfahan
English Abstract: The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of compassion therapy training and reality therapy on psychosomatic symptoms, perceived stress and quality of life in health workers. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group. The research community consisted of all male and female personnel working in educational/therapeutic hospitals in the city of Isfahan. Sampling was done in an available manner. For this purpose, 45 employees of Khursheed, Isa bin Maryam, Amin, and Ghori hospitals, who volunteered to participate in the research, were randomly selected in 3 experimental groups 1, 2, and control (15 people in each group) were assigned. Reality therapy sessions (Glasser, 1998) were applied during 8 sessions of 60 minutes for experimental group 1 and Gilbert (1996) compassion therapy sessions were applied during 8 sessions of 90 minutes for experimental group 2. while the control group did not receive any intervention. The research tools included Takata and Sakata (2004) Psychosomatic Complaint Scale, Cohen et al.'s (1983) Perceived Stress Questionnaire, and World Health Organization's Quality of Life Questionnaire (WHOQOL-BREF), which were completed by all 3 groups in the pre-test and post-test stages. Data analysis was performed at two descriptive levels (mean and standard deviation) and inferential (analysis of covariance(. The research findings showed that compassion therapy and reality therapy were effective on psychosomatic symptoms, perceived stress and quality of life of health workers (p<0.05(. These two treatments (compassion therapy and reality therapy) have the same effectiveness on psychosomatic symptoms, perceived stress and quality of life of health workers. Therefore, it can be concluded that compassion therapy and reality therapy can have an important effect in increasing the quality of life, reducing psychosomatic symptoms and the perceived stress of health workers