نویسندگان:
یونس قیصی زاده1 ، مولود کیخسروانی2 ، علی پولادی ریشهری3 ، ناصر امینی4 .1General Psychology, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
2Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
3Payam Noor university
4Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
چکیده فارسی: امروزه نیروی انسانی حیاتیترین عنصر استراتژیک و اساسیترین راه برای افزایش اثربخشی کارایی سازمان تلقی میشود. بنابراین ارتقای رفتار شهروندی سازمانی یک ضرورت اجتنابناپذیر برای هر سازمانی است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی نوین گروهی بر رفتار شهروندی سازمانی در بین کارمندان شهر بوشهر بود. روش این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل است. جامعهی آماری پژوهش تمام کارمندان شهر بوشهر در سال 1400 بودند. نمونهی پژوهش 30 نفر از کارمندان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (واقعیتدرمانی) و گروه کنترل قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی رفتار شهروندی سازمانی (کرنودل، 2007) استفاده شد. شرکتکنندگان گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای، آموزش رویکرد واقعیت درمانی نوین گروهی را دریافت کردند و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS21 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که واقعیتدرمانی نوین گروهی باعث افزایش رفتار شهروندی سازمانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است (001/0>P). نتیجهگیری میشود که واقعیتدرمانی برای بهبود رفتار شهروندی سازمانی کارمندان مؤثر است و میتوان از این مداخله برای افزایش بهرهوری سازمانی سود برد.
The Effectiveness of Modern Group Reality Therapy on Organizational Citizenship Behavior among the Employees
English Abstract: The present study was conducted with the aim of investigating cognitive-behavioral game therapy on alexithymia and reducing aggression in students with attention-deficit/hyperactivity disorder. The current study was experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all students with hyperactive/inattentive disorder in Kermanshah city, from which a sample of 30 people was selected using convenience sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. The tools of this research included cognitive behavioral game therapy protocol, Eysenck's Aggression Questionnaire (1975) and Toronto Alexithymia Questionnaire (1994). The treatment program was implemented for eight sessions of 30-45 minutes duration twice a week. The findings of covariance analysis showed that the cognitive-behavioral game therapy program significantly reduced emotional problems, alexithymia and aggression in children with hyperactivity/inattention disorder. Finally, the results showed that play therapy can be used as a suitable method to reduce children's emotional and behavioral problems.
Keywords: reality therapy , organizational citizenship behavior , employees .