نویسندگان:
سمیه رهنمایی1 ، محسن گل پرور2 ، اصغر آقایی3 .1Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2Department of Psychology Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده فارسی: توانایی تنظیم هیجان از زمرهی متغیرهایی است که برای نوجوانان از اهمیت ویژهای برخواردار است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان برروابط متقابل مادر- نوجوان، انزوای اجتماعی و پرخاشگری در نوجوانان دختر انجام شد. در یک طرح نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه و دورهی پیگیری دوماهه، 40 نوجوان دختر به شیوهی هدفمند مبتنی بر معیارهای ورود در پژوهش شرکت نمودند. نمونه انتخاب شده سپس به صورت تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه (20 نفر) گمارش شدند. شرکتکنندگان در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به مقیاس رابطه والد- فرزندی (1994)، پرسشنامهی انزوای اجتماعی (1978) و پرسشنامهی پرخاشگری (1992) پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان را طی 8 جلسه 60 دقیقهای دریافت و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان در کاهش پرخاشگری و در افزایش روابط متقابل مادر- نوجوان اثربخش است و این اثربخشی تا مرحلهی پیگیری پایدار بوده است. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش انزوای اجتماعی تأیید نشد. به نظر میرسد از طریق آموزش تنظیم هیجان میتوان زمینهی تقویت رابطهی مادر- نوجوان و کاهش پرخاشگری نوجوانان دختر را فراهم نمود.
Effectiveness with Emotion Regulation Training on Mother-Adolescent Interactions, Social Isolation and Aggressiveness Female Adolescence
English Abstract: The ability to emotion regulation is one of the variables that is very important for adolescents. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of emotion regulation training on mother-adolescent interaction, social isolation and aggression in female adolescents. In a quasi-experimental design with pre-test, post-test with a control group and a two-month follow-up, 40 female adolescent through purposive sampling based on the entry criteria participated in this study. Selected sample then randomly assigned to the experimental group (20 people) and a control group (20 people). Participants in three stages of pre-test, post-test and follow-up responded to the Parent-Child Relationship Scale (1994), Social Isolation Questionnaire (1976) and Aggression Questionnaire (1992). The experimental group received emotion regulation training during 8 sessions of 60 minutes and the control group did not receive any training. Results revealed that emotion regulation training is effective in reducing aggression and increasing mother-adolescent relationships, and this effectiveness was stable until the follow-up stage. The effectiveness of emotion regulation training on reducing social isolation was not confirmed. It seems that through emotion regulation training, it is possible to strengthen the mother-adolescent relationship and reduce the aggression of adolescent girls.
Keywords: female students , social isolation , aggresion , emotion regulation training , mother-adolescent interactions .