نویسندگان:
رحیمه مدائنی بیله درق1 ، سوسن علیزاده فرد2 .1Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
2Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف پیشبینی رفتارهای خودآسیبرسان بر اساس درک زمان، افسردگی و خودبخششگری در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل تمام دانشآموزان 12 تا 18 سال شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 200 نفر انتخاب شدند. پرسشنامهی درک زمان ملو و وورل (2015)، افسردگی بک (1961)، پرسشنامهی رفتارهای خودآسیبرسان کاونسکی و گلن (2009) و پرسشنامهی خودبخششگری وول، دی شی، واکینی (2008) بهعنوان ابزار استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS-3 انجام شد. نتایج نشان داد که افسردگی، خودبخششگری، حال مثبت، و حال منفی دارای اثر مستقیم معناداری بر رفتارهای خودآسیبرسان هستند. این درحالی است که حال منفی و گذشتهی منفی با میانجیگری افسردگی و حال مثبت با میانجیگری خودبخششگری، دارای اثر غیرمستقیم معناداری بر رفتارهای خودآسیبرسان هستند. بنابر یافتههای پژوهش مشخص میشود که افسردگی، گذشته منفی و حال منفی، با میانجیگیری افسردگی موجب افزایش و خودبخششگری و حال مثبت موجب کاهش رفتارهای خودآسیبرسان میشوند. در مجموع نتایج از نقش چشمانداز زمان در پیشبینی اختلال رفتارهای خودآسیبرسان در نوجوانان حمایت میکند و بنابراین میتوان از آن در پیشگیری و تدوین برنامههای مداخله استفاده نمود.
Exploring Structural Pattern of the Self-Harm Behaviors Based on Time Perception, Depression and Self Forgiveness in Adolescents
English Abstract: This research was conducted with the aim of predicting self-harm behaviors based on time perception, depression and self-forgiveness in adolescents. The research method was descriptive correlation study. The statistical population included all students aged 12 to 18 in Tehran. The sample consisted of 200 people who were selected by using cluster random sampling method. Mello and Worrell's time perception questionnaire (2015), Beck's depression questionnaire (1961), Kavinsky and Glenn's (2009) self-harm behaviors questionnaire, and Woll, D. Shi, Vakini's (2008) self-forgiveness questionnaire were used as instruments. Data analysis was done by structural equation method using PLS-3 software. The results showed that depression, self-forgiveness, positive and negative present have a significant direct effect on self-harm behaviors. This is while the negative present and the negative past with the mediation of depression and the positive present with the mediation of self-forgiveness have a significant indirect effect on self-harm behaviors. According to the findings of this research, it is clear that depression, negative past and negative present, with the mediation of depression, increase self-forgiveness and positive present decrease self-harming behaviors. Overall, the results support the role of time perspective in predicting the disorder of self-harm behaviors in adolescents, and therefore it can be used in prevention and formulation of intervention programs.
Keywords: depression , self-harm behaviors , time perception , self forgiveness .