نویسندگان:
آزاده چوب فروش زاده1 ، عذرا محمد پناه اردکان2 .1Department of psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran.
2Department of Psychology, Faculty of Humanistic and Social Sciences, Ardakan University
چکیده فارسی: این پژوهش، با هدف اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد آکسلاین بر اختلالات مرتبط با اضطراب دانشآموزان مقطع دبستان انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان (دختر و پسر) دارای اختلالات مرتبط با اضطراب مقطع دبستانی شهر یزد، در سال تحصیلی 98- 1397 بود. به منظور انجام این پژوهش، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد و 30 نفر از کودکان مضطرب با استفاده از پرسشنامهی اضطراب شناسایی شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (گروه آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه نسخهی کودک غربال اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان بود. مداخلات مربوط به بازیدرمانی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس و با استفاده از نرمافزار spss-24 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بازیدرمانی رویکرد آکسلاین بر کاهش نشانههای اختلالات اضطرابی موثر بود (001/0= P). به عبارتی بازیدرمانی توانست موجب کاهش وحشتزدگی، اضطراب تعمیم یافته، اضطراب جدایی، هراس اجتماعی و مدرسه هراسی در کودکان شود.
The Affectiveness of Play Therapy on Axline Approach on Disorders Related to Anxiety in Primary School children in Yazd
English Abstract: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of play therapy with Axline approach on anxiety-related disorders in primary school students. The research was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all students (boys and girls) with anxiety disorders related to primary school in Yazd, in the academic year of 2018-2019. In order to conduct this study, cluster random sampling method was used and 30 anxious children were identified using an anxiety questionnaire and randomly divided into two groups of 15 (experimental and control groups). The instrument used was a child prescription questionnaire screening for disorders related to child anxiety. Play therapy interventions were performed on the experimental group. The obtained data were statistically analyzed by analysis of covariance using SPSS-24 software. The results showed that play therapy Axline approach was effective in reducing the symptoms of anxiety-related disorders (P = 0.001). Play therapy also reduced panic, generalized anxiety, separation anxiety, social phobia, and school phobia in children.
Keywords: Play therapy , Axline approach , anxiety-related disorders .