نویسندگان:
نسرین بقائی1 ، محمدرضا صفاریان طوسی2 ، غلامرضا خوی نژاد3 ، غلامرضا خدیوی4 .1Ph.d student of Counseling and Guidance, Mashhad Branch,Islamic Azad University, Mashhad,Iran.
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences,Mashhad Branch,Islamic Azad University, Mashhad,Iran.
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences,Mashhad Branch,Islamic Azad University, Mashhad,Iran.
4Assistant Professor, Department of Educational Sciences,Mashhad Branch,Islamic Azad University, Mashhad,Iran.
چکیده فارسی: ادبیات پژوهشی نشان می دهند که دوران نوجوانی با تغییرات سریع زیستی، شناختی و اجتماعی، همراه می باشد که مسائل مربوط بهسلامت نوجوانان و بهزیستی روانشناختی آنان را تحت تأثیر قرار می دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر میانجیگری احساس تنهایی بر رابطه ناگویی هیجانی با بهزیستی روانشناختی در دانش اموزان نوجوان دختر با مشکلات روان- تنی انجام شد. بدین ترتیب که از بین کلیه دانش آموزان دختر نوجوانی که در مقطع متوسطه دوره دوم در ناحیه ۲ آموزش پرورش شهر مشهد در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ مشغول به تحصیل بودند و به دفاتر مشاوره مدارس خود مراجعه کرده بودند به روش نمونهگیری خوشهای ساده و سپس غربالگری با مقیاس شکایات روان-تنی (تاکاتا و ساکاتا) ، ۱۰۳دانشآموز انتخاب شدند. سپس این گروه نمونه دیگر ابزارهای پژوهش یعنی مقیاسهای بهزیستی روانشناختی (ریف)، ناگویی هیجانی (تورنتو)، تنهایی (دهشیری و همکاران) را پاسخ دادند. بررسی دادهها از طریق تحلیلهای چند متغیره و مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزارهای SPSS۲۴ و SmartPLS۲ انجام شد. نتایج نشان داد که ناگویی هیجانی دارای رابطه منفی معنیداری با بهزیستی روانشناختی دختران نوجوان با مشکلات روانتنی بود و احساس تنهایی در این رابطه نقش میانجیگری جزئی داشت. نتایج پژوهش حاضر اهمیت برنامهریزی و ارائه بستههای آموزشی و درمانی مناسب بهمنظور افزایش بهزیستی روانشناختی در راستای کاهش مشکلات روانتنی دانش آموزان را با مدنظر قرار دادن احساس تنهایی و مشکل ناگویی هیجانی دانش آموزان به مسئولین آموزشوپرورش یادآور میشود.
Alexithymia and Psychological Well-Being in Adolescent Girl Students with Psychosomatic Problems: Mediation of Loneliness
English Abstract: Research literature indicates that adolescence is a period of rapid biological, cognitive and social changes which affect adolescents’ health and their psychological well-being. So the present study aimed to study the effect of mediation role of loneliness on alexithymia and psychological well-being in adolescent girls with psychosomatic problems. Among all high school female adolescents who in 2017-2018 were referred to Mashhad education district 2 school counseling centers with psychosomatic problems complaints, 103 adolescents were selected, on the basis of cluster sampling method and using the Psychosomatic Problems Scale for screening. Participants also responded to the following questionnaires: Psychological Well-being (Ryff), Alexithymia Scale (Torento), Fear of Negative Evaluation (Leary) and Sense of loneliness (Dehshiri et al). After the questionnaires were administered and the data was collected, data analysis was performed using descriptive and inferential (multivariate analysis and structural equation modeling) statistics using SPSS 24 and Smart PLS 2. Findings demonstrated that alexithymia significantly and negatively correlated with psychological well-being among female adolescent and loneliness partially mediated this relationship. Results of this study may be considered a reminder to Education officials of the importance of planning and providing appropriate educational and therapeutic packages in order to increase the psychological well-being of students, considering their feeling of loneliness and the problem of alexithymia so as to reduce students’ psychosomatic problems.
Keywords: alexithymia , loneliness , psychological well-being , psychosomatic problems , female adolescent .