چکیده فارسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر نورآباد در سال تحصیلی 2020-2019 / 1399- 1398 بود. از این جامعه تعداد 318 نفر با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از سیاهه رخدادهای استرسزا زندگی(پیکل، برجیت، پروسوف و اولنهوث، 1971)، مقیاس پاسخ نشخواری(نولنهوکسما و مورو، 1991)و مقیاس ایده پردازی خودکشی بک(1979) گردآوری و با استفاده از همبستگی پیرسون ومدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد.نتایج نشان داد اثر مستقیم رخدادهای استرسزا زندگی بر نشخوار فکری (49/0=β، 001/0P<)، اثر مستقیم نشخوار فکری بر ایده پردازی خودکشی (68/0=β، 001/0P<) و اثر مستقیم رخدادهای استرسزا زندگی بر ایدهپردازی خودکشی (11/0=β، 01/0P<) مثبت معنادار است. همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطهای نشخوار فکری در رابطه رخدادهای استرسزا زندگی با ایده پردازی خودکشی معنادار است (33/0=β، 01/0P<). بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که رخدادهای استرسزا زندگی و نشخوار فکری بهعنوان یک متغیر شناختی دو مؤلفه مهم اثرگذار بر ایده پردازی خودکشی در بین نوجوانان است
The Mediating Role of Rumination in the Relationship between Stressful Life Events and Suicide Ideation among Adolescents
English Abstract: The aim of current study was to investigate the mediating role of rumination in the relationship between stressful life events and suicide ideation. The research design was descriptive – correlational. From the male adolescents’ population of Nourabad in academic year of 2019-2020, a total of 318 high school students were selected via multistage cluster sampling method and were tested using Stressful Life Events Inventory (Paykel, Brigitte, Prusoff & Uhlenhuth, 1971), Ruminative Response Scale (Nolen-Hoeksema & Morrow, 1991) and Beck Scale for Suicide Ideation (1979). To analyze the data Pearson correlation and structural equation modeling were conducted. The results showed that direct effect of stressful life events on rumination (β = 0.49, P< 0.001), direct effect of rumination on suicide ideation (β = 0.68, P< 0.001), and the direct effect of stressful life events on suicide ideation (β = 0.11, P< 0.01) were significantly positive. Also, results showed that the mediating role of rumination in the relationship between stressful life events and suicide ideation was significant (β = 0.33, P< 0.01). Based on the findings, it can be concluded that stressful life events and rumination as a cognitive element are two important factors affecting adolescents’ suicide ideation.
Keywords: Rumination , Stressful Life Events , Suicide ideation .