نویسندگان:
امیر شعبانی1 ، مرتضی ناصربخت2 ، لیلا قالیچی3 ، احمد حاجبی4 ، علی اسدی5 ، مریم رسولیان6 .1Mental Health Research Center, Psychosocial Health Research Institute, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
2Mental Health Research Center, Psychosocial Health Research Institute, School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Science, Tehran, Iran.
3Mental Health Research Center, Psychosocial Health Research Institute, School of Behavioral Sciences and Mental Health, Iran University of Medical Science, Tehran, Iran.
4Department of Psychiatry, Research Center for Addiction and Risky Behaviors (ReCARB), Iran University of Medical Silences, Tehran, Iran.
5Department of Health Psychology, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.
6Mental Health Research Center, Psychosocial Health Research Institute, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
چکیده فارسی: سازمان بهداشت جهانی در ژانویه سال 2020 گسترش کووید-19 را بهعنوان یک فوریت بهداشت عمومی اعلام کرد و در مارس سال 2020 این وضعیت را بهعنوان یک بیماری دنیاگیر شناسایی کرد [1]. پس از اعلام رسمی ظهور موارد کووید-19 در ایران و در پاسخ به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سامانه تلفنی 4030 در هشتم اسفند سال 1398 برای ارائه خدمات پزشکی جهت رفع نیازهای مرتبط با کووید-19 راهاندازی شد. این سامانه دارای چندین شاخه بود که به پرسشهای مردم درباره علائم، سیر، پیشگیری، درمان و اخبار مربوط به کووید-19 پاسخ میداد. یکی از این شاخهها به پرسشهای مردم درباره سلامت روان میپرداخت (میپردازد) و همه میتوانستند با شماره تلفن 4030 تماس بگیرند تا از مشاوره با یک فرد حرفهای در زمینه سلامت روان برخوردار شوند.
The Need for Revitalizing the Public Mental Health Services System
English Abstract: The World Health Organization (WHO)declared the COVID-19 outbreak a public health emergency in January 2020 and identified it as a pandemic in March 2020 [1]. Following the official announcement of COVID cases in Iran and in response to a request from the Ministry of Health, the 4030 Call System was launched on February 27, 2020, to provide medical services addressing COVID-19-related needs.
Keywords: mental health , Social Support , Epidemic , Crisis intervention , Psychological counselling , Public health , Call interview .