نویسندگان:
ابراهیم نصری1 ، شهاب یوسفی2 ، احمد عاشوری3 .1Student Research Committee, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
2Student Research Committee, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
3Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
چکیده فارسی: اهداف پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه بینالمللی اختلال سازگاری شامل پایایی، روایی و تحلیل عاملی تأییدی در جمعیت دانشجویی انجام شده است. مواد و روش ها این مطالعه مقطعی بر روی ۴۹۵ دانشجوی ۱۸ تا ۵۰ ساله در شهر تهران از طریق نمونهگیری در دسترس انجام شد. دادهها بهوسیله روش مداد-کاغذ در دانشگاههای شهر تهران و در بازه زمانی از ۲۰ دی تا ۲۲ اسفند سال ۱۴۰۲ جمعآوری شدند؛ شرکتکنندگان پس از اخذ رضایت آگاهانه، پرسشنامه بینالمللی اختلال سازگاری (IADQ)، پرسشنامه بینالمللی افسردگی (IDQ)، پرسشنامه بینالمللی اضطراب (IAQ)، پرسشنامه بین المللی تروما (ITQ)، پرسشنامه بازبینی شده سوگ طولانیمدت (PG-13-R)، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال استرس پس از سانحه پیچیده (CPTSD) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه ۲۶ و Mplus نسخه ۸.۳.۲ تحلیل شدند. ساختار عاملی IADQ با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و بهکارگیری روشهای برآورد حداکثر درستنمایی مقاوم (MLR) و حداقل مربعات وزندار مقاوم (WLSMV) بررسی شد؛ برازش مدل با ارزیابی شاخصهای استاندارد مانند شاخص برازش تطبیقی (CFI)، شاخص تکرلویس (TLI)، ریشه میانگین مربعات خطای تخمین و شاخص ریشه میانگین مربعات باقیمانده استاندارد (SRMR) تعیین شد. روایی همگرا و افتراقی از طریق همبستگی با سایر پرسشنامهها بررسی شده و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ، ضریب اُمگا مکدونالد، میانگین همبستگی بین گویهها (MIIC) و پایایی بازآزمون با ضریب همبستگی درونطبقهای (ICC) ارزیابی گردید. یافته ها ضریب امگا برای کل مقیاس 0/94 به دست آمد. این مقیاس همبستگی مثبت و معنیداری با پرسشنامههای IDQ (0/49) ، PG-13-R (0/59) و IAQ (0/64) نشان داد. همچنین، همبستگی بین مقیاس IADQ و PTSD (0/14) و CPTSD (0/09) ضعیف گزارش شد. نتیجه گیری در مجموع یافتهها نشان داد نسخه فارسی پرسشنامه بینالمللی اختلال سازگاری در جمعیت دانشجویی شهر تهران از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است.
Investigating the Psychometric Properties of the Persian Version of the International Adjustment Disorder Questionnaire Among University Students in Tehran City, Iran
English Abstract: Objectives This study aimed to assess the psychometric properties of the Persian version of the international adjustment disorder questionnaire (IADQ), including reliability, validity, and confirmatory factor analysis (CFA) in a university student population. Methods Using convenience sampling, this cross-sectional study was conducted on 495 university students aged 18 to 50 in Tehran City, Iran. Data were collected via a paper-and-pencil method in Tehran universities between January 10, 2024 and March 12, 2024, with participants completing the IADQ, international depression questionnaire (IDQ), international trauma questionnaire (ITQ), prolonged grief-13-revised (PG-13-R), and international anxiety questionnaire (IAQ) questionnaires after providing informed consent. Data were analyzed using SPSS software, version 26 and Mplus software, version 8.3.2. The factor structure of the IADQ was examined through CFA using the maximum likelihood ratio (MLR) and the weighted least squares mean and variance adjusted (WLSMV) method; model fit was evaluated using standard indices including the comparative fit index (CFI), Tucker-Lewis index (TLI), root mean square error of approximation (RMSEA), and standardized root mean square residual (SRMR). Convergent and discriminant validity were assessed through correlations with other questionnaires, and reliability was evaluated using the Cronbach α, McDonald’s omega, the mean inter-item correlation (MIIC), and test, re-test reliability via the intraclass correlation coefficient (ICC). Results The omega coefficient for the overall scale was 0.94. This scale demonstrated significant positive correlations with the IDQ (0.49), PG13R (0.59), and IAQ (0.64). Additionally, weak correlations were reported between the IADQ scale and post-traumatic stress disorder (PTSD) (0.14) and complex post-traumatic stress disorder (CPTSD) (0.09). Conclusion Overall, the findings suggest that the Persian version of IADQ has adequate validity and reliability in a student population.
Keywords: Psychometrics , The international adjustment disorder questionnaire (IADQ) , Adjustment disorder (AjD) , Stress-related disorders , Traum .